Wraz z nadejściem XXI wieku Audi zaproponowało model A2 absolutny szczyt techniki w segmencie B, o niesamowitych rozwiązaniach, opływowej sylwetce, ale o proporcjach i designie których rynek nie zaakceptował, podobnie jak i ceny na poziomie Golfa. Audi wyciągnęło z tego wnioski i kolejny samochód tego segmentu (A1 z 2010 r) był dokładnie wpisany w ramy swojej klasy i ta koncepcja zaowocowała sporym zainteresowaniem. Teraz mamy drugą generację Audi A1 Sportback i nikt nie wątpi, że będzie to strzał w dziesiątkę, bowiem auto ma cechy tzw. Ur-quattro, a to się podoba młodym mieszkańcom miast preferującym dynamikę zarówno w życiu jak i na ulicach (nie mylić z łobuzerstwem na drogach!).

Nowy model jest większy od dotychczasowego. Urósł w szerz i wzdłuż (403x174x141 cm). Dzięki sporemu rozstawowi osi i krótkim zwisom, sylwetka jest przysadzista, sportowa. Przód zdobi najnowsza wersja grilla Singleframe i złączone z nim światła główne. Spokojną linię boczną dynamizuje słupek C swoim kształtem trochę nawiązujący do sportowego quattro, a także koła których felgi mogą osiągnąć rozmiar 18 cali. W zależności od wersji wyposażeniowej (basic, advanced, S-line) na nadwoziu pojawiają się różne elementy ozdobne, nie wspominając o licznych możliwościach indywidualizacji auta. Po raz pierwszy w A1 można dowolnie łączyć ze sobą linie wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego.

Wystrój wnętrza ma typowo sportowy charakter i cyfrowy kokpit. Standardem jest radio MMI, obsługiwane przyciskami wielofunkcyjnymi na kierownicy i ikoną na cyfrowej tablicy rozdzielczej. Już bazowa wersja radia posiada interfejs Bluetooth. Wraz z radiem MMI plus, w kokpicie pojawia się 8,8-calowy wyświetlacz dotykowy MMI touch. Pojemność bagażnika wzrosła do 335 l (po złożeniu oparcia tylnego siedzenia i załadowaniu po dach – 1090 l). Konstruktorzy zmodyfikowali tylne zawieszenie odseparowując sprężyny i amortyzatory. Dzięki zwiększeniu odległości między wnękami kół do 1 m, wzrosły możliwości załadunkowe. Z przodu zastosowano pneumatyczne amortyzatory, a z tyłu belkę skrętną ze zintegrowanym stabilizatorem. Oferowane są trzy konfiguracje zestrojenia zawieszenia.

Audi A1 Sportback jest samochodem przednionapędowym. Pod jego maską mogą znaleźć się jednostki R3 lub R4 od 1 do 2 litrów pojemności, turbodoładowane TFSI o bezpośrednim wtrysku benzyny i mocy od 95 do 109 KM. Do każdej z nich oferowana jest przekładnia manualna lub automatyczna S-tronic, 2-sprzęgłowa o 7 przełożeniach. Jedynie silnik 40 TFSI współpracuje z 6-biegową skrzynią S-tronic.

 

Powiązane zdjęcia: