Zwykle cieszyliśmy się z pięknej słonecznej pogody, ale tym razem 11 czerwca żar lał się z nieba jak w Afryce. Non stop pracujące wentylatory chłodnic praktycznie uniemożliwiły nam kontynuację pomiarów głośności zewnętrznej aut. Ograniczyliśmy się więc do prowadzonych od dawna pomiarów wielkości wnętrza. To ona decyduje czy jeździmy w pozycji takiej jak byśmy tego sobie życzyli, czy też kierowca musi podkurczać lewą nogę, a pasażerowie tylnych siedzeń podróżują ścieśnieni.

AutoTest_2019_03

Jak zwykle było sporo porównań: np. w segmencie B pojawiły się trzy zupełnie odmienne koncepcje samochodów miejskich: relatywnie tani Nissan Micra z nowym silnikiem 1.0-100 KM i przekładnią CVT, drogie usportowione Audi A1 Sportback oraz kompaktowy crossover VW T-Cross 1.0 TSI. Najwięcej modeli pochodziło z segmentu C i C+. Tutaj najnowszymi autami były Focusy ze 150-konnymi silnikami 1.5 EcoBoost w lekko usportowionej wersji ST-Line.

AutoTest_2019_02

Szkoda, że zabrakło bezpośredniego konkurenta Kia Ceed. Za to na wysokości zadania stanęły inne marki, więc było co porównywać: Alfa Romeo Giulietta, Honda Civic 1.0 Executive, świeżo upieczony Hyundai Elantra, do tego Renault Megane Gran Coupe i dynamiczny hatchback GT Line, mocny Seat Leon i niezwykle pojemna Skoda Octavia Style z przekładnią 7DSG.

AutoTest_2019_04

Była też wyjątkowo ‘ostra’ Meganka R.S Trophy, którą ze względu na osiągi (i na zasadniczo odmienną koncepcję konstrukcyjną) można było porównać tylko z Alpine A110, ewentualnie z 240-konną Giuliettą Veloce. Klasę wyżej wdzięczyła się swoimi superproporcjami większa i jeszcze mocniejsza jej siostra Giulia, rywalizująca z lekko usportowionym Oplem Insignią GS, wyzywającym Peugeotem 508 oraz Renaultem Talizman o przeogromnym wnętrzu. WS

 

Alfa Romeo Giulia 2.0 TBi 280 KM 4×4 Veloce

+ przyjemność prowadzenia, dobre właściwości jezdne, rewelacyjny układ kierowniczy, doskonała trakcja, świetne osiągi, dobrze działająca skrzynia biegów, kapitalne łopatki do zmiany biegów, pozycja za kierownicą, dobre światła mijania, fotele,

– duże spalanie, mały bagażnik, wysoka cena i utrata wartości, przestarzałe multimedia, słaba kamera cofania, niewykorzystany potencjał brzmienia silnik+wydech,

 

Alfa Romeo Giulietta 1.75 TBi 240 KM Veloce

+ osiągi, mocna jednostka napędowa, dźwięk silnika i wydechu, prowadzenie, design, zgrabny samochód z dobrym układem kierowniczym i zawieszeniem, wykończenie poprawia się w tej marce, włoskie akcenty wewnątrz,

– oczekujemy na następcę, przeciętna jakość wykonania, zbyt skomplikowana obsługa komputera pokładowego, trudny dostęp do niektórych regulacji, zbyt duża kierownica, za dużo twardego plastiku, mało miejsca,

 

Alpine A110 Legende 1.8 TCe 250 KM

+ trafna realizacja ‘legendy’, świetny jako samochód sportowy i na co dzień. Zaskakująco wygodny, łatwo się wsiada jak na tak niskie auto. Super dźwięk silnika tuż za plecami, lekkie, dobre siedzenia sportowe, nisko osadzone siedzisko fotela, centralnie umieszczony starter,

– nie jest mój, karta taka sama jak do Clio, mała ilość miejsca na bagaż, trudny dostęp do komory silnikowej, cena

 

Audi A1 Sportback „Edition One” 30 TFSI 116 KM S-tronic

+ doskonale wygląda, jakość wykonania, dbałość o szczegóły, wyświetlacz, konsola, prowadzenie, atrakcyjny design, wygodna pozycja za kierownicą, dobry system multimedialny, dobre nagłośnienie audio, dynamika wystarczająca do miasta, auto na małe zakupy do luksusowej galerii,

– kosztuje koszmarne pieniądze, ilość miejsca w kabinie, ciasno nawet po złożeniu siedzeń, silnik 1.0T, absurdalne oznaczenie na tylnej klapie “30 TFSI”, mała ilość informacji zwrotnej z kół poprzez układ kierowniczy, nieadekwatny dźwięk wydechu do osiągów silnika, sztucznie pompowany dźwięk z głośników,

 

Ford Focus ST-Line 1.5 EcoBoost 150 KM A

+ prowadzenie, wykonanie, wyciszenie, doskonała praca zespołu napędowego i zawieszenia, przyjemny układ kierowniczy, komfort jazdy, spora elastyczność tej jednostki napędowej, dobrze tłumi nierówności, spora ilość miejsca we wnętrzu, design, ładny pakiet ST-Line, proste w obsłudze multimedia,

– niezbyt duży bagażnik, powolna automatyczna skrzynia biegów, spore zużycie paliwa jak na 1,5-litrowy silnik, sztuczny dźwięk wydechu, słabo wyprofilowane fotele, dół wyświetlacza zasłonięty przez kierownicę, przestarzały system informacyjny, słyszalne szuranie plastików przy kręceniu kierownicą,

 

Honda Civic 1.0 Executive VTEC Turbo 126 KM

+ świetna ręczna skrzynia biegów, dobra pozycja za kierownicą, duży bagażnik, ilość miejsca we wnętrzu, imponująca jakość wykonania, dynamiczna jednostka napędowa, trzymanie się drogi, osiągi przy niskiej pojemności, ergonomia, schowki, bagażnik, ładny wygląd,

– wąski zakres użytecznych obrotów, słabe multimedia, nie akceptuję obecnej linii nadwozia Civica, silnik 1,0 dobry do modelu Jazz, trochę za słaby silnik, zabrakło napędu, system multimedialny, trochę ciasno

 

Hyundai Elantra 1.6 MPI 128 KM

+ klasyczny samochód dla tradycjonalistów, obszerne wnętrze, mało pali, dobrze jeździ, nie ma systemu start-stop, design nadwozia, estetyka wnętrza, wygodne fotele, komfortowe wnętrze, dobrze zestopniowana skrzynia biegów,

– konserwatywne wnętrze, zbyt surowe plastiki, nie jest mistrzem zakrętów, trochę za słaby silnik,

 

Nissan Micra 1.0 100 KM Automat

+ jakość wykonania, poprawiony silnik trzycylindrowy, po złapaniu praktyki akceptowalna praca CVT, obszerna kabina, jazda jak w aucie klasy wyższej, zaskakująco dobry na zakrętach, fantazyjny, fajny kolor, bogate wyposażenie, wersja technologicznie rozwinięta, zgrabne autko miejskie,

– wyjące CVT, skrzynia biegów zadowoli tylko osoby jeżdżące po mieście, ciasno z tyłu, multimedia, słaby wygląd, niezrozumiały język designu, twardy i przez to mało komfortowy, brak podparcia lędźwiowego przednich foteli,

 

Opel Insignia Grand Sport 1.6 136 KM MT6

+ ładny, wygodny, cichy, dużo miejsca, dobre zawieszenie i zachowanie na ostrych zakrętach, dobry oszczędny diesel, doskonale nadaje się na dłuższe trasy, wystarczające parametry silnika, dobra jakość wnętrza nawet nie topowych odmian,

– słaba widoczność na boki i do tyłu, słaba czytelność zegarów, przeciętna dynamika na niskich obrotach, słaba jakość HUD,

 

Peugeot 508 Allure 2.0 BlueHDi 160 KM EAT8

+ nowoczesny, odważny design na wysokim poziomie, dobrze się prowadzi, mała kierownica, wygodne fotele, zachęca do dalszej jazdy, relaks i przyjemność podróżowania, znakomicie wykończony, silnik BlueHDi – znakomita konstrukcja, dobre osiągi i niskie spalanie, dzięki zbiornikowi paliwa pojemności 72 litrów fantastyczny zasięg, skrzynia automatyczna, komfort jazdy,

– mało miejsca z tyłu na nogi i na głowę, bo zbyt mała wysokość wnętrza, kłopotliwe wsiadanie i wysiadanie, zegary powinny być okazalsze, tylne drzwi żyją własnym życiem czyli brak spowalniacza otwarcia, tryb jazdy sport nic nie daje, jakość kamery cofania, ciasne wnętrze,

 

Renault Megane GranCoupe TCe 140 KM

+ Renault wyraźnie podniósł poziom wykonania swoich samochodów, dobrze dopracowana ergonomia miejsca kierowcy, dobry design, wygodny samochód,

– dlaczego nazwano go coupe skoro jest to sedan?,

 

Renault Megane GT Line TCe 160 KM EDC

+ doskonały kompromis osiągów i komfortu, wygląd, wykończenie, świetny kolor nadwozia i przeszycia w środku, dobry oszczędny silnik benzynowy, prowadzenie, trzymanie boczne w fotelach kubełkowych, duży środkowy wyświetlacz (przy navi rewelacyjny) plus kamera cofania bardzo potrzebna przy małej widoczności przez tylną szybę przy cofaniu, dobrze działający tempomat, nie tylko na autostradzie, dynamika, komfort, normalny samochód dla zwykłych ludzi,

– system R-Link daje dużo możliwości, ale jest chwilami nieco skomplikowany i uciążliwy, szukanie funkcji zajmuje dużo czasu i odwraca uwagę, siedzenia kubełkowe dają się niektórym we znaki na dłuższej trasie, z tyłu jest mniej miejsca na nogi ze względu na niskie siedziska kubełkowych foteli,

 

Renault Megane R.S. Trophy 1.8 TCe 280 KM

+ szybki, efektywny samochód, torowa zabawka zdolna do codziennej jazdy, najlepsze auto podczas testu, trzymanie się drogi, zawieszenie, wygląd, fotele, wydech, silnik, układ kierowniczy, świetne wrażenia z jazdy, przyspieszenie, przyczepność na zakrętach, dźwięk silnika, dzięki 4Control genialne prowadzenie auta, poprawiony silnik (odczuwalnie mocniejszy niż w wersji bez Trophy), dobrze działająca skrzynia EDC,

– mały zbiornik paliwa, duże spalanie, słychać było niepokojące dźwięki z zawieszenia, układ kierowniczy mimo wszystko przekazuje małą ilość informacji zwrotnych z kół, za mała ilość akcentów wyróżniających wersję Trophy, cena,

 

Renault Talisman Initiale Paris TCe 225 KM EDC

+ idealny na długie trasy, szybki, wygodne fotele, najlepszy zespół napędowy w tym samochodzie, przestronne wnętrze, duży bagażnik, znakomicie wykończony, czytelna deska rozdzielcza, stabilny w zakrętach (skrętne 4 koła), po złożeniu oparć mieści się rower, komfortowe zawieszenie, dobra elastyczność jednostki napędowej, cena, klasa premium w rozsądnej cenie,

– zbyt twarde zawieszenie, trochę za duży, spore spalanie, trudny i czasochłonny dostęp do niektórych funkcji i ustawień w menu, sprawia wrażenie nieco ociężałego, plastikowe wnętrze,

 

Seat Leon 2.0 EcoTSI 190 KM DSG

+ wygląd, silnik, zawieszenie, wykończenie wnętrza, bardzo dobre wyciszenie, wystarczające osiągi, porządek VW na desce rozdzielczej, DSG i osiągi, wygodny i pewny w prowadzeniu, sztywny a zarazem wygodny, dobre prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy, czytelne wirtualne zegary, gang silnika, wybór trybu jazdy,

– jakość materiałów, zegary wirtualne, dość nudna niewyróżniająca się linia nadwozia, spore zużycie paliwa, trzeszczące plastiki w okolicy szyberdachu, ilość miejsca na tylnej kanapie,

 

Skoda Octavia FL Style 1.0 TSI 115 KM 7-DSG

+ zwykła, dobra Octavia, przeogromne wnętrze i bagażnik, wykończenie, funkcjonalność, bardzo czytelne zegary, dobrze leżąca w dłoniach kierownica, regulacja wysokości podpórki łokcia między przednimi fotelami, dobre wyciszenie wnętrza, miękkie zawieszenie, kolorowy wyświetlacz, zaskakująca dobra dynamika silnika 1.0,

– DSG za szybko wrzuca wysokie biegi, silnik 1.0 TSI, zużycie paliwa ok. 9 l/100 km, hałaśliwy zbyt słaby motor, jasna brudząca się tapicerka, ciężka stylizacja,

 

VW T-Cross 1.0 TSI 115 KM

+ pomysł na zgrabne autko będące dla niektórych zabawką, praca zawieszenia, pozycja za kierownicą, ciekawa stylizacja, dobrze zestawiona skrzynia biegów,

– jakość wykonania, plastiki twarde, z tyłu nie ma miejsca na nogi – może dla małych dzieci, ciasny, za mały paliwożerny silnik, odkryte blaszane elementy deski rozdzielczej i wewnętrznego poszycia drzwi, słabe wykończenie, trzy cylindry słychać na wysokich obrotach,