We wtorek, 18 czerwca w warszawskiej siedzibie Tesli zaprezentowano pickupa Cybertruck – czyli samochód nie mający sobie równych. Po przyjrzeniu się jego konstrukcji i wyposażeniu, śmiało można powiedzieć, że szokuje wszystkim. W sumie dawno nie było auta, które w takim stopniu wyróżniało by się spośród konkurentów. Jednocześnie nigdy nie było tak rewolucyjnego pickupa o tak futurystycznym designie. Nawet, jeśli pojawiały się innowacyjne projekty, to żadna z firm nie podjęła produkcji. Na takie ryzyko mógł sobie pozwolić chyba tylko odważny Elon Musk i jego załoga. Istotną rolę odegrał stylista Tesli Franz von Holzhausen.

Pamiętam, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem zdjęcia tego auta, sam nie wierzyłem, że pickup z tak przełamaną linią dachu może wejść do produkcji. A jednak. Co prawda z opóźnieniem, ale w połowie ubiegłego roku ruszyła taśma produkcyjna w mega zakładzie w Austin w stanie Texas. To była dobra wiadomość, natomiast zła jest taka, że Cybertruck z powodów homologacyjnych, jak również z powodu liczby chętnych w USA do kupna, oferowany będzie wyłącznie na rynku północnoamerykańskim – no chyba, że firma może zmienić zdanie oraz plany.

Cybertruck jest terenowym pickupem przystosowanym do jazdy autonomicznej, a dzięki elektronicznie sterowanemu, adaptacyjnemu zawieszeniu o zmiennym prześwicie (do 40,6 cm), również terenowym (koła 20 cali). Nadwozie wykonano ze stali nierdzewnej (grubość do 3 mm). Tylna burta oraz żaluzja skrzyni ładunkowej otwierane są elektrycznie. Bagażnik zamykany żaluzję ma pojemność 1897 litrów. Pancerne szyby, dzięki akustycznym właściwościom zapewniają doskonałe wyciszenie kabiny. Niektóre dane i osiągi, nawet jeśli tylko szacunkowe, robią piorunujące wrażenie. Ostateczne dane poznamy w 2025 roku.

Do napędu – w zależności od wersji – stosowany jest jeden silnik (napęd na tylne koła) elektryczny o mocy 315 KM, lub dwa silniki o mocy łącznej 600 KM, albo nawet trzy silniki o łącznej mocy 845 KM – obu wersjach napęd AWD. Odpowiednio do kolejności zasięg wynosi 402/547/515 km. Na życzenie stosowany jest range extender, z którym zasięg zwiększa się nawet do 760 km. Najmocniejsza wersja przyspiesza do setki w 2,7 s. Cybertruck ma rozstaw osi 3,6 m, odznacza się długością blisko 5,7 m, szerokością nieco powyżej 2,4 m i wysokością 1,79 m. Jego masa wynosi ok 3100 kg, ładowność 1134 kg, może holować przyczepę o masie 3403/4990 kg.
Reasumując, aż chce się powiedzieć: Elonie Musku jesteś niesamowitym człowiekiem. A nam pozostaje czekać na jazdę testową Cybertruckiem.
Wojciech Sierpowski

Powiązane zdjęcia: