Ostatnio sporo uwagi poświęca się pojazdom transportu wahadłowego. Podczas targów CES 2019 w Las Vegas koncepcję taką – włącznie z projektem całego ekosystemu usług mobilnych – przedstawił Bosch.
Minimalistyczna, ale przestronna bryła wypełniona światłem, z futurystycznym poszyciem zewnętrznym składającym się z ekranów i szkła – tak architekci mogliby opisać nowatorską budowlę, choć w rzeczywistości opis pasuje również do zupełnie nowej klasy pojazdów, które zmieniają pojmowanie mobilności. Chodzi o elektryczne pojazdy poruszające się wahadłowo bez kierowcy, które prześlizgują się niemal bezszelestnie przez centra miast i są połączone za pomocą sieci ze swoim otoczeniem. Widok takich pojazdów na ulicach naszych miast, bez względu na to, czy przewożą towary czy ludzi, stanie się wkrótce powszechny. Komponenty i systemy do automatyzacji, łączenia z siecią i otoczeniem oraz elektryfikowania pojazdów poruszających się wahadłowo dostarcza Bosch. Jednak stworzenie tych pojazdów nie będzie możliwe bez usług mobilnych. W przyszłości Bosch będzie je oferować tworząc ekosystem, obejmujący zarówno rezerwację, udostępnianie i platformy sieciowe, jak i usługi parkowania i ładowania akumulatorów oraz rozwiązania software do zarządzania i serwisowania pojazdów, a także usługi informacyjno-rozrywkowe, z których pasażerowie korzystają w czasie podróży.
Pojawienie się segmentu pojazdów wahadłowych wynika z rosnącego zapotrzebowania na usługi przewozowe. W samej Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach już w 2020 roku na drogach pojawi się około miliona takich ‘wahadłowców’ na żądanie, których liczba wzrośnie do 2,5 miliona sztuk w 2025 roku. Wiele z tych pojazdów będzie w pełni elektrycznych i najpóźniej do połowy przyszłej dekady staną się całkowicie autonomiczne. Dlatego w każdym centymetrze kwadratowym opracowanego pojazdu koncepcyjnego znajduje się odpowiednia technologia – od elektrycznego układu napędowego i czujników monitorujących całe otoczenie po sterowanie łącznością sieciową i komputery pokładowe. Usługi mobilne umożliwiają użytkownikom rezerwowanie pojazdów, ich współdzielenie i opłacanie podróży. Ładowanie, naprawa i serwisowanie pojazdów, a także planowanie trasy i czynności administracyjne również wymagają usług, które Bosch zaoferuje operatorom flot w postaci ekosystemu płynnie połączonego z siecią. Użytkownicy mogą łatwo zarezerwować transport przez smartfona, niezależnie od tego, czy odpoczywają na kanapie, czy siedzą przy biurku w pracy. Algorytm identyfikuje pojazd znajdujący się najbliżej żądanej lokalizacji i znajduje innych użytkowników, którzy chcą podróżować podobną trasą. Im więcej pasażerów skorzysta z jednego pojazdu, tym tańsza będzie podróż dla każdego. Takie podejście zmniejsza również natężenie ruchu w miastach i łagodzi wpływ na środowisko.
Wnętrze pojazdu zapewnia przestrzeń dla czterech pasażerów. Umieszczenie foteli naprzeciw siebie pozwala zmaksymalizować przestrzeń na nogi i zwiększa wygodę. Na ścianach znajdują się ekrany. Smartfony z wbudowanym Wi-Fi mogą bezproblemowo zintegrować się z systemem informacyjno-rozrywkowym. Usługa Concierge zamienia pojazd w osobistego asystenta.
Usługi Bosch nie kończą się wraz z zakończeniem przejazdu. Bazujący na kamerach system do monitorowania wnętrza pojazdu sprawdza czy ktoś nie zapomniał swojego telefonu lub torebki i ewentualnie informuje o tym bezpośrednio za pośrednictwem smartfona. Kamery mogą również wykrywać gumę do żucia na siedzeniu lub przewrócony kubek kawy – innymi słowy czy autobus wymaga czyszczenia. Dzięki temu każdy pasażer może rozpocząć podróż w czystym pojeździe.
Zajrzyj również na nasz Facebook