W coraz większej liczbie dziedzin sportów motorowych pojawiają się samochody elektryczne. Pierwszy krok zrobiła Formuła E, a teraz pojawia się niezwykła terenowa seria Extreme E. Koncepcja zawodów zapowiada się ciekawie, bo co najmniej 10 teamów w samochodach o napędzie elektrycznym będzie rywalizowało w pięciu regionach świata – na pustyni w Arabii Saudyjskiej, nad różowym jeziorem w Senegalu, w warunkach arktycznych na Grenlandii, w lasach deszczowych Amazonii, i w Patagonii na południu Argentyny.

Nico-Rosberg-Team-RXR-l_201020

Każda eliminacja będzie składała się z dwukrotnego przejazdu trasy. Załogi składające się z par mieszanych będą prowadziły auta przemiennie. W teamie X44 założonym przez Lewisa Hamiltona Sebastienowi Loebowi będzie towarzyszyła Cristina Gutierrez i odwrotnie, a w Acciona Sainz XE Team, Carlos Sainz będzie dzielił auto z Laią Sanz. W Abt Cupra XE pojadą Mattias Ekström i Claudia Hürtgen. Ponadto zgłoszone zostały teamy Nico Rosberga, Hispano-Suizy, Chip Ganassi Racing, Andretti United Extreme E, Techeetah i Veloce Racing. Jako dziesiąty do stawki dołączył JBXE Team – założony przez byłego mistrza świata Formuły 1 – Jensona Buttona, który zasiądzie też za kierownicą auta.

JBXE-team-Jensona-Buttona-

Ciekawe która ze ścigantek zostanie jego zmienniczką? Konstrukcją aut zajęła się firma Spark Racing Technology – ta sama, która przygotowuje wyścigówki Formuły E. Identyczną dla wszystkich bazę stanowi pojazd Odyssey 21, nadwozie którego może być indywidualnie wykończone (kolorystyka, oklejenie). Do napędu obu osi służą silniki elektryczne o łącznej mocy 400 kW (550 KM). Zestaw akumulatorów (53 kWh, produkowany przez Williams Advanced Engineering) umieszczono centralnie tuż za 2-miejscowym kokpitem. Ważące 1650 kg auto przyspiesza do 100 kmh w ok 4 s i osiąga prędkość 200 kmh. Jego gabaryty to 4,4×2,3×1,85 m, a rozstaw osi wynosi 3,0 m.

Lawis-Hamilton-X44-Extreme-E-Team-Sebastien-Loeb-i-Cristina-Gutierrez

Do wszystkich miejsc zawodów samochody będą transportowane wyremontowanym i odpowiednio dostosowanym statkiem RMS St. Helena. Miejsca zostały dobrane pod kątem potrzeb ochrony poszczególnych rodzajów środowisk. Zakłada się też, że seria Extreme E, podobnie jak i Formuła E, wpłynie na przyspieszenie rozwoju samochodów elektrycznych. Warto przypomnieć, że początkowo bolidy Formuły E musiały być wymieniane w połowie wyścigu. Teraz ich zwiększony zasięg pozwala pokonywać już cały dystans. WS

Kalendarz Extreme E 2021
Desert X Prix: AlUla, Arabia Saudyjska: 20-21 Marzec 
Ocean X Prix: Lac Rose, Senegal: 29-30 Maj
Arctic X Prix: Kangerlussuaq, Grenlandia: 28-29 Sierpień
Amazon X Prix: Para, Brazylia: 23-24 Październik
Glacier X Prix: Patagonia, Argentyna: 11-12 Grudzień

Powiązane zdjęcia: