Jeśli ktoś wpadł w panikę z powodu ‘nagonki’ na diesle, to zrobił to niepotrzebnie, bo co prawda wiadomo, że silniki spalinowe zostaną wyparte przez elektryczne, ale nie nastąpi to z dnia na dzień. Fazę przejściową stanowią nie tylko hybrydy, ale specyficznie konstruowane turbodiesle. Firmy nadal przygotowują nowe wersje obu rodzajów zespołów napędowych, czego najlepszym przykładem Opel i zapowiedź wprowadzenia do 2020 roku elektrycznej hybrydy PHEV, a także pojawienie się w Grandlandzie X silnika 1.5 CDTi.
Lekką wydajną, kompaktową jednostkę zaprojektowano tak, aby spełniała surowe wymagania w zakresie emisji spalin. Jest to możliwe dzięki połączeniu innowacyjnego katalizatora utleniającego / absorbera NOx z selektywną redukcją katalityczną (SCR). Już dziś spełnia ona przyszłe normy emisji spalin Euro 6d-TEMP w zakresie tlenków azotu.
W porównaniu ze swoim poprzednikiem, silnikiem TD-1.6 o mocy 120 KM z 6-biegową skrzynią manualną (zużycie paliwa według NEDC 4,0–4,3 l/100 km w cyklu mieszanym, 104–111 g CO2/km), nowy silnik 1.5 o mocy 130 KM napędzający model Grandland X zapewnia oszczędność paliwa na poziomie nawet 4%. Nowy silnik 1.5 o mocy 130 KM (4,1–4,2 l/100 km w cyklu mieszanym, 108–110 g CO2/km). Maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm przy 1750 obr/min.
Silnik wyposażono w oszczędzający paliwo układ Start/Stop, który zdaje egzamin w tego typu lekkich silnikach wysokoprężnych. Poprawę parametrów udało się osiągnąć dzięki zmniejszeniu pojemności skokowej i współczynnika tarcia, zoptymalizowaniu układu spalania o opatentowanej geometrii tłoka oraz zwiększeniu recyrkulacji spalin (za sprawą wysokowydajnego wymiennika ciepła).
Głowicę cylindrów ze zintegrowanym kolektorem dolotowym powietrza oraz skrzynię korbową wykonano z lekkiego stopu aluminium. Czterema zaworami każdego cylindra sterują dwa wałki rozrządu. Układ wtrysku bezpośredniego Common Rail działa przy ciśnieniu do 2000 barów, a paliwo dostaje się do komór spalania przez ośmiootworowe dysze wtryskiwaczy.
Turbosprężarka ma sterowane elektrycznie łopatki turbiny o zmiennej geometrii (VGT). Kompaktowe wymiary całego zespołu i jego mniejsza masa własna umożliwiają montaż również w mniejszych modelach i co istotne dla użytkowników, taka jednostka pracuje ciszej niż dotychczasowa. Turbodiesel 1.5 może być łączony z zaawansowaną nową 8-biegową przekładnią automatyczną, gwarantującą nie tylko płynną zmianę biegów, ale również przyczyniającą się do zmniejszenia zużycia paliwa, uzyskiwanego za sprawą niskiego współczynnika tarcia (średnie 4,1–4,2 l/100 km, 108–109 g CO2/km).
Nie sposób pominąć, że Opel wyposaża Grandlanda X także w 2-litrowego turbodiesla o mocy 177 KM (średnie zużycie 4,8-4,9 l/100 km, 126–128 g CO2/km), spełniającego normę Euro 6d-temp. Zacznie ona obowiązywać dla nowo zarejestrowanych samochodów we wrześniu 2019 roku. Dlatego też nie dotyczy ich potencjalny zakaz użytkowania silników diesla na terenach miejskich.
Wojciech Sierpowski