W 1966 roku na torach wyścigowych pojawił się Fiat Abarth 1000 SP klasy Sport Prototipo (FIA Gr.6) będący dziełem konstruktora Mario Colucci, który z Alfy Romeo przeszedł do teamu Abartha. Niezwykle niska, superopływowa Barchetta napędzana była silnikiem z Fiata 600, tyle że mocno podrasowanym i wraz z całym zespołem napędowym odwróconym o 180 stopni. Cylindry rozwiercono do 1000 cm3, a moc podniesiono do 105 KM. Wystarczyła ona do tego, by lekkie opływowe auto rozpędzało się do 220 kmh. To za sprawą licznych sukcesów tego właśnie modelu w wyścigach górskich oraz długodystansowych, marka Abarth zyskała prestiż i uznanie.

Abarth-1000-SP_2021_AutoRok_05
W 2009 roku w Centro Stile Abarth powstała idea zbudowania współczesnej wersji tego samochodu, przy wykorzystaniu najnowszych technologii. Nawał pilnych prac w ośrodku stylizacji sprawił, że projekt zawieszono, ale nie zapomniano o nim.

Abarth-1000-SP_2021_AutoRok_07
Okazją do odkurzenia go stała się 55 rocznica premiery legendarnego Abartha 1000 SP. Wykonując prototyp kierowano się trzema czynnikami: aerodynamika, niska masa własna, oraz ergonomia. Styliści starali się zachować podobieństwo do pierwowzoru, ale interpretowali je na nowo. Najwyraźniej pozostali przy minimalistycznym designie, i proporcjach natychmiast przywołujących na myśl pojazd z centralnie osadzonym silnikiem.

Abarth-1000-SP_2021_AutoRok_06

W odróżnieniu od dawnego auta bazującego na stalowej przestrzennej kratownicy, głównym elementem nośnym obecnego prototypu jest kevlarowy monokok, do którego przykręcono aluminiowe ramy pomocnicze. W nich osadzono zawieszenie oraz układ napędowy, którego sercem jest silnik R4Turbo-1.8- 240 KM. Niestety sprzedaż takich aut nie jest planowana. Jedynym rozwiązaniem jest kupno pełnokrwistej Alfy Romeo 4C. Wcale bym się zdziwił, gdyby Abarth 1000 SP bazował właśnie na niej. WS

Powiązane zdjęcia: