Właściwie ten materiał powinien znaleźć się pod literą C, bo przecież Cupra to nowa marka hiszpańskiego producenta. Jednak mieliśmy obawy, czy wszyscy ją odnajdą? Jest to marka premium, której produkty mają być ekskluzywne, topowo wyposażone i odznaczać się wysokimi osiągami – czyli wzbudzać jeszcze większe emocje niż Seaty. Po raz pierwszy usłyszałem o niej w lutym, miesiąc przed oficjalną premierą w Genewie.
Szef Seata Luca de Meo zaprezentował pierwsze auto z nowym logo w boksie podparyskiego toru testowego w Mortefontaine, gdzie odbywały się jazdy ‘siódemką’ Car of the Year. Później jak wiadomo, lansowano pierwszą elektryczną wyścigową Cuprę, po czym wyselekcjonowano w Europie 277 salonów sprzedaży i obsługi wozów tej marki (kilka również u nas) i bomba poszła w górę – pierwsza ogólnie dostępna Cupra stoi przed nami; Cupra Ateca.
Teoretycznie producentowi nie pozostało wiele do zrobienia, bo baza sama w sobie jest bardzo dobra. Spokojnie może stawać oko w oko z najlepszymi rywalami tego segmentu. Ale jeśli się pragnie mieć absolutnie topowy samochód, to trzeba go podrasować i dopieścić w każdym zakresie oraz pod każdym względem. Ma on być zauważalnie i odczuwalnie lepszy od pojazdu wyjściowego. Cupra Ateca łączy w sobie elegancki i dynamiczny design z przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Pod maską znalazł się silnik R4-2.0 TSI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm, z którego napęd poprzez 7-biegową skrzynię DSG płynie na 4 koła. Ma to podwójne znaczenie, bo z jednej strony mamy do czynienia z autem o bardzo dużej mocy, a z drugiej jest to SUV, który musi się dobrze odpychać na śliskiej nawierzchni, bądź też na grząskim podłożu.
Krótko mówiąc, musi być skuteczny w każdych warunkach. By lepiej dostosować je do nawierzchni, na konsoli środkowej umieszczono programator z różnymi trybami jazdy do wyboru. Ważące 1540 kg auto przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy i osiąga prędkość 247 km/h. Bez wątpienia są to parametry budzące respekt, zwłaszcza w przypadku wozu tej kategorii. Ważne jest też to, że Cupra Ateca nie tylko dobrze przyspiesza, ale równie skutecznie hamuje. Jeśli ktoś ma wyjątkowe wymaganie w tym zakresie, w opcji przewidziano specjalne hamulce marki Brembo. Wykończenie wnętrza a także wyposażenie Cupry jest na najwyższym poziomie. Otrzymujemy wiele rozwiązań z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, a przede wszystkim niepowtarzalną atmosferę panującą we wnętrzu. WS