W artykule ‘Zanim nadjechały Focusy’ (AR15) prezentowaliśmy modele RC 1:10 Fordów Escortów WRC, które poprzedziły wieloletnią epokę Focusów WRC. Nie pokazywaliśmy dwóch wcześniejszych rajdowych Escortów, bo ich nie mieliśmy w kolekcji, ale na szczęście Tamiya wprowadziła Escorta MkII. Nam nie pozostało nic innego jak zdobyć wersję MkI. Taki model pojawił się w brytyjskim sklepie L&L Models. Licząc z przesyłką, tanio nie było, ale czego się nie robi, gdy brakuje jednego ogniwa w łańcuchu.

Ford Escort RS MkI

Na bazie produkowanej od 1967 roku I generacji Escorta, Ford przygotował usportowioną wersję tego auta RS 1600 z silnikiem Twin Cam, która gościła zarówno na oesach, jak i torach wyścigowych. W 1970 roku dział sportu Forda w Boreham zastosował nowy silnik Cosworth BDA (Belt Drive ‘A’ Series). Mając pojemność 1601 cm auto startowało w klasie 2.0, ale dzięki temu mogło ewoluować. Najpierw pojemność zwiększono do 1,85 litra (205-220 KM), a następnie w 1972 roku do 2,0 litrów. Moc egzemplarzy teamu fabrycznego wzrosła do 235-240 KM. Escorty w tym wydaniu stały się najszybszymi autami na oesach, a ich wytrzymałość została potwierdzona podczas maratonu Londyn-Meksyk w 1970 roku na trasie liczącej 25,7 tys. km. Zwycięstwo odniosła wówczas załoga Hannu Mikkola/Gunnar Palm, a na 8 miejscu morderczy rajd ukończyła nasza załoga Sobiesław Zasada/Marek Wachowski.
Jeśli chodzi o model, w zasadzie jest ok, przy czym słabym punktem są za twarde naklejki, co sprawia sporo kłopotu. Nawet długo po złożeniu modelu mają tendencję do prostowania się i odklejania. Pozostaje dorobienie nowych, i tak zrobimy, ale już kierując się wyglądem auta Sobiesława Zasady. Lekka skucha polega na tym, że o ile Tamiya starała się trzymać rozmiarów Escorta II w skali 1:10, L&L za mało pomniejszyło swój model i teraz ‘jedynka’ jest minimalnie większa od ‘dwójki’.

Tamiya Ford Escort Mark II RS Rally

W sezonie 2021 pożegnaliśmy jednego z najlepszych kierowców rajdowych lat 70 i 80, mistrza świata z 1983 roku – Fina Hannu Mikkolę. W swojej długiej karierze startował wieloma samochodami, ale jego początki kojarzone są z pierwszymi dwoma generacjami Forda Escorta. W 1979 roku Escortem RS 1800 wywalczono rajdowe mistrzostwo świata producentów. Jeden ze zwycięskich samochodów odzwierciedliła Tamiya. Dokładniej określając auto, którym w 1979 roku Hannu Mikkola dokonywał cudów na ośnieżonych oesach rajdu Monte Carlo, wygrywając większość OS-ów w pierwszej jego części.
Praktycznie jedynymi z zewnątrz widocznymi rajdowymi dodatkami były cztery duże reflektory. Kierując się zdjęciami auta Hannu Mikkoli z tego rajdu, pozwoliliśmy sobie na uzupełnienie naklejek, których nie było w zestawie.
Ponieważ w tamtych latach samochody były mniejsze niż obecnie, więc i nadwozie modelu jest mniejsze – szerokość 17 cm, długość 39,5 cm, natomiast rozstaw osi to 23,9 cm. O ile oryginalne auto napędzane było wyłącznie poprzez koła tylnej osi, tamiyowskie podwozie zalecane do tego modelu ma układ AWD. Oczywiście możemy wykorzystać podwozie z napędem na jedną oś, ale wówczas nasza jazda nie będzie tak sprawna jak Mikkoli, Waldegarda czy Vatanena. WS

Powiązane zdjęcia: