Modena, Viale Ciro Menotti to adres, który zapamiętałem na zawsze. Każda wizyta w siedzibie i historycznym zakładzie Maserati wzbudzała emocje, niezależnie od tego czy do jazdy otrzymywałem najnowszy czy stary model. Niestety pandemia sprawiła, że ominęło mnie coś ważnego – przejażdżka najpiękniejszym autem tej marki, jakie kiedykolwiek powstało.

Maserati MC20

Oczywiście mowa o modelu MC20, który ma wpisane wyścigowe DNA. Jego symbol pochodzi od działu sportu Maserati Corse, a dwudziestka symbolizuje rok 2020. Zapewne premiera odbyła by się z większą pompą, ale i ją sytuacja związana z Covidem mocno okroiła. Tak czy inaczej Maserati MC20 nie potrzebuje żadnej oprawy artystycznej, by porazić swoją rasową piękną sylwetką i rasowymi proporcjami. Choć te czynniki są płynne, nie ma wątpliwości, że mamy do czynienia z jednym z najładniejszych współczesnych samochodów sportowych.

Maserati MC20

Jego nadwozie powstało w ciągu 24 miesięcy w Centro Stile pod kierownictwem Klausa Busse. Nie sposób pominąć faktu, że masę godzin spędzono w tunelu aerodynamicznym u Dallary, gdzie karoserię czesano wiatrem. Efekt jest wyśmienity pod każdym względem. Co prawda współczynnik Cx-0,38 wydaje się nie taki mały, jak można by się spodziewać, ale trzeba uwzględnić konieczność uzyskania odpowiednio silnego docisku aerodynamicznego. Oczywiście w opływowym ukształtowaniu nadwozia pomogła wybrana koncepcja układu napędowego.

Maserati MC20

Tak jak w Maserati Bora i Merak z lat 70 oraz typowo wyścigowych jak Barchetta czy MC12 w MC20 silnik i skrzynię biegów osadzono centralnie za 2-miejscową kabiną (monokok wykonany z włókien węglowych – 100 kg). Z jednej strony zapewniło to równe dociążenie obu osi, a z drugiej właśnie pozwoliło stworzyć super aerodynamiczną sylwetkę. Do napędu użyto 630-konnego silnika ‘Neptun’ V6 TwinTurbo-3.0 MTC (Maserati Twin Combustion) z bezpośrednim wtryskiem benzyny, odznaczającego się momentem obrotowym 730 Nm. Idea niektórych jego rozwiązań pochodzi z wyścigówek F1. Napęd na tylne koła przenoszony jest poprzez przekładnię DCT8. Z przodu stosowane jest ogumienie 245/35-20 a z tyłu 305/30-20.

MaseratiMC20_2021_06

Wysokie parametry silnika wystarczą, by auto ważące niecałe 1500 kg wystrzeliwać do setki w 2,9 s (0-200 kmh – 8,8 s) i rozpędzać do 325 kmh. Wydawać by się mogło, że auto o takich osiągach musi spalać dużo paliwa, tymczasem średnia wg normy WLTC wynosi 9,6-11,6 l/100 km. Rozstaw osi wynosi 2,7 m, długość 4,7, szerokość 1,96, wysokość 1,22 m. Zbiornik paliwa ma 60 litrów, a bagażnik 50 z przodu i 100 litrów z tyłu. Ceny Maserati MC20 zaczynają się gdzieś na poziomie 260.000 Euro. WS

Polub nas na fb: https://www.facebook.com/MagazynAutoRok