Jak zwykle ostatnim w sezonie spotkaniem testowym był OffroadTest połączony z TruckTestem. Pierwsze spostrzeżenie jakie nasunęło się patrząc na listę zgłoszonych aut, to małe zainteresowane promowaniem dostawczaków. A jeśli, to tylko … i tu uwaga! … elektrycznych. W tym zakresie dominuje koncern Renault. Podczas gdy do niedawna mieliśmy zatrzęsienie pickupów i furgonetek, obecnie te pierwsze wyszły z mody, a z tymi drugimi byłoby inaczej, gdyby koncern PSA zdążył ze swoją nowością jaką jest nowe Berlingo/Rifter/Combo. Jeśli chodzi o crossovery, stawił się niemal pełen asortyment, począwszy od lekkich aut bazujących na projektach segmentu B, a skończywszy na cięższych wozach wywodzących się z segmentu D/E. Do tego nie zabrakło (nie)zwykłych kombi, których sprawność zasadniczo podniósł układ AWD. W sumie 57 dziennikarzy z polskich redakcji testowało 26 samochodów. Impreza organizowana przez AutoRok jak zwykle stała się dobrą okazją do porozmawiania z przedstawicielami importerów na neutralnym gruncie.

Lista aut udostępnionych podczas Offroad&TruckTest
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 131KM
Dacia Duster 4×4 Prestige 1.5 dCi 110
DS7 Crossback 1.6 THP 225KM
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 185KM
Jeep Compass 2.0 MJD 140KM
Jeep Wrangler 2.8 CRD 200KM
Kia Sportage fl 1.6 CRDI 136KM
Mitsubishi ASX 1.6 2WD 117KM
Mitsubishi Eclipse Cross AWD 1.5 T 163KM
Nissan e-NV200 elektryczny 109 KM
Opel Grandland X 2.0 D 177 KM AT8 S/S 2WD
Opel Insignia S.T. Exclusive 2.0 D 210 KM AT8 AWD
Opel Mokka X AT6 2WD 1.4 Turbo Ecotec 140KM
Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130KM
Peugeot 5008 2.0 BlueHDI 180KM
Renault Captur 4×2 1.3 TCe 150 EDC (nowy silnik)
Renault Kangoo Z.E. 5-osobowe, elektryczne 60 KM
Renault Koleos Initiale Paris 2.0 DCi 175 X-tronic
Seat Arona Excellence 1.5 TSI 150KM
Seat Ateca FR 2.0 TSI 190KM
Seat Leon Xperience 2.0 TDI CR 150KM
Skoda Kodiaq Scout 4×4 2.0 TDI SCR 190KM
Subaru Forester 2.0i 150KM
Subaru XV 2.0i 155KM
Volvo XC40 D4 AWD 2.0 190 KM
VW T-Roc 2.0 TSI 190 KM DSG 4Motion

 

Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 131KM
+ wyjątkowy pod względem designu, oryginalna linia karoserii, dostatecznie dynamiczny, wykończenie, ilość miejsca w środku, dynamiczny silnik jak na tę pojemność,
– bardzo wysoki przód nadwozia, z punktu widzenia kierowcy za blisko wnęka przedniego koła, 

Dacia Duster 4×4 Prestige 1.5 dCi 110
+ stary dobry kumpel niekoniecznie taki sam jak reszta koleżeństwa ale za to poprawny, właściwości terenowe, dobre właściwości jezdne na drodze, duża zmiana w porównaniu do poprzednika, rozsądna cena, poprawna jakość wnętrza,
–  przydały by się zmiany w designie, zbyt krótka skrzynia, zapach recyklingu we wnętrzu,

DS7 Crossback 1.6 THP 225KM
+ zadziorny i dynamiczny, komfortowy, ewolucja w bardzo ciekawym kierunku, klasa premium, super wnętrze,
–  cena,

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 185KM
+ design, jakość wykonania, skrzynia biegów, niezły automat, wygodne fotele, komfort, wyposażenie, korzystny stosunek ceny do wyposażenia,
–  szum powietrza, podczas jazdy w większą prędkością, zbyt wysoka cena (235 tys zł), wnętrze za mało premium, miejscami twarde plastiki,

Jeep Compass 2.0 MJD 140KM
+ Jeep – groźny wygląd, fajna stylizacja, ładne przeszycia na skórzanych fotelach, miłe akcenty Jeep na lusterkach,
–  wnętrze wzbudza za mało emocji, za dużo czerni, tanie plastiki, przyspiesza ospale, twardy, głośny, nieintuicyjny system pokładowy,

Jeep Wrangler 2.8 CRD 200KM
+ jest moc, ale trzeba mocniej depnąć, ładnie się prezentuje model 2-drzwiowy, środek charakterystyczny dla Jeepa, dużo miejsca także z tyłu, ogólnie fajny, klasyk na ramie, opiera się trendom i inwazji plastików, wygląd, jedno z ostatnich aut z bogatym rodowodem, imponujące właściwości terenowe, ponadprzeciętna solidność,
– trochę za miękkie amortyzatory, trochę głośny bo świst powietrza, w mieście trudno wyczuć wymiary, słaba widoczność, małe okna, skrzypienie w tylnej części auta,

Kia Sportage fl 1.6 CRDI 136KM 
+ komfortowa fura, duża ilość miejsca, wysoki poziom pewności i zaufania do auta, dobrze wygląda, skrzynia biegów, tyle przyjemności z jazdy z tak małego silnika, zaskakująco dobre właściwości jezdne,
–  niezbyt wygodna tylna kanapa, plastiki,

Mitsubishi ASX 1.6 2WD 117KM 
+ niezły kompaktowy suv dla niewymagających cudów, stylizacja deski, ilość miejsca,  
–  przydałby się nowy silnik,

Mitsubishi Eclipse Cross AWD 1.5 T 163KM
+ dobry agresywny design, właściwa wielkość, poczucie bezpieczeństwa, komfort jazdy, widoczność, ładne zegary, wyposażenie,
–  słabe plastiki, skrzynia CVT, dziwne menu, skrzypiące wnętrze, gumowy układ kierowniczy, cena,  wykończenie wnętrza,

Nissan e-NV200 elektryczny 109 KM
+ elektryczny dostawczak, cisza w kabinie, komfort jazdy, wykończenie, dużo miejsca, dynamika jazdy, idealny do miasta, kompaktowe rozmiary,
–  zbyt mały zasięg, za wąski, dobre trzymanie się drogi, mało miejsca na tylnej kanapie, nieuzasadniona wysoka cena,

Opel Grandland X 2.0 D 177 KM AT8 S/S 2WD
+ spokojny oplowski design, spokrewnienie z Samochodem Roku Peugeotem 3008, dobrze wyposażony, ergonomiczny, bardzo dobre właściwości trakcyjne,
–  trochę rozczarowuje ilość miejsca z tyłu, plastiki, za wysoka pozycja,  

Opel Insignia S.T. Exclusive 2.0 D 210 KM AT8 AWD
+ znakomicie się prezentuje, samochód na dalekie trasy, wygodny, dobrze wyposażony, pojemny, zgodnie z nazwą ekskluzywny, doskonałe wyposażenie, dużo miejsca zarówno w drugim rzędzie jak i w bagażniku, 
– komputer pokładowy pokazywał 9 l / 100 km, czyli co najmniej o 2 l za dużo, jak na diesla, design nadwozia – trochę za mało emocji, sztuczne brzmienie silnika,

Opel Mokka X AT6 2WD 1.4 Turbo Ecotec 140KM
+ bardzo poprawny samochód, starannie wykonane wnętrze, czytelne zegary, urokliwy design, dobre prowadzenie,
–  trochę za słabe przyspieszenie, wolno działająca skrzynia,  

Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130KM
+ rewelacyjny silnik diesla, mocny ale oszczędny, ładny samochód, znakomity pomysł z tymi klawiszami do funkcji menu, tylne lamy przepiękne – zwłaszcza po zmroku, za małe zegary i tablica dla kierowcy, powinna być większa, cichy, wygodny, przestronny, ekonomiczny, praktyczny, dobrze wyposażony, wygodne fotele, obszerny,
– trochę dziwny design, wygląda na lekko opancerzony, deska rozdzielcza rodem z Gwiezdnych Wojen,

Peugeot 5008 2.0 BlueHDI 180KM
+ ładniejszy od 3008, przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, układ jezdny, widoczność,
–  słaby dostęp do trzeciego rzędu foteli, mały bagażnik,

Renault Captur 4×2 1.3 TCe 150 EDC (nowy silnik)
+ dźwięk silnika, śmieszna nazwa, dobra trakcja, komfort jazdy, przyjemny samochód do miasta, łatwe parkowanie,
–  lekko buja, zapach, mógłby być lepiej wyciszony na wyższych obrotach, z tyłu niezbyt dużo miejsca,

Renault Kangoo Z.E. 5-osobowe, elektryczne 60 KM
+ zasięg, promień skrętu, efektowna jazda elektrykiem, cisza, można zyskać szyku, wszystkie plusy dostawczaka, przestrzeń pod dostatkiem,
–  brak wersji 7-miejscowej, wszechobecna spartańskość, skrzypienie wnętrza, zbyt mały zasięg, brak świateł stop przy hamowaniu silnikiem,

Renault Koleos Initiale Paris 2.0 DCi 175 X-tronic
+ kawał auta za przyzwoite pieniądze, wyciszenie wnętrza, jakość skóry, wykonanie,
–  głośny silnik, trochę za wysoka cena,

Seat Arona Excellence 1.5 TSI 150KM
+ czynnik WOW na najwyższym poziomie, świetne prowadzenie, dynamiczny i cichy silnik, zwarty, kompaktowy, dobry design,
– moc przyduszona masą pojazdu, powinien być 2.0 TDI, tanie plastiki w kabinie, twarde zawieszenie, trochę mało miejsca na tylnej kanapie,

Seat Ateca FR 2.0 TSI 190KM
+ “pocket rocket”, niezły i wyrazisty design nadwozia, świetnie jeździ, szybki, ładny, bardzo pozytywne wrażenia, same plusy, prowadzenie, 
–  wygląd kokpitu, drogi,

Seat Leon Xperience 2.0 TDI CR 150KM
+ sportowe fotele, jeśli pierwsze spojrzenie nie wzbudzi zachwytu, to po jazdach naprawdę się go docenia, silnik żwawo przyspiesza, wygodne fotele, czytelna duża nawigacja, fajny sunroof, kompaktowe auto ale przestronne w środku, 
–  głośny silnik, futurystyczne małe lusterka boczne, słaba widoczność do tyłu,

Skoda Kodiaq Scout 4×4  2.0 TDI SCR 190KM
+ szybko i komfortowo, Skoda zaczyna naśladować Audi, przestronność, pozycja za kierownicą, należycie wyceniona, przewidywalna,
–  słaba ergonomia kabiny, wszystkiego trzeba szukać, dyskusyjna stylizacja zewnętrzna, słabo zestrojone zawieszenie, za wysoko fotele,

Subaru Forester  2.0i 150KM 
+ solidne auto, poczucie bezpieczeństwa, pewność prowadzenia, fajna moc, Świetnie działający napęd AWD,
–  trochę za słaba dynamika jazdy,

Subaru XV 2.0i 155KM
+spokojnie wyglądający crossover, wystarczająca moc, spory prześwit,
– zbyt głośny silnik – zwłaszcza na wysokich obrotach, za słabe przyspieszenia, za duże zużycie paliwa, pedał hamulca umieszczony za bardzo oddalony od pedału gazu, prawe kolano zawadza o kolumnę kierownicy, dziwne proporcje karoserii, głośna skrzynia biegów – brak manualnej w opcji,

Volvo XC40 D4 AWD 2.0 190 KM
+ odważny a zarazem kontrowersyjny design, dobry silnik,
–  okropne materiały, lichawe wykończenie boków drzwi, wysoka cena,

VW T-Roc 2.0 TSI 190 KM DSG 4Motion
+ dobre zawieszenie, układ jezdny, dzięki 4×4 dobre przyspieszenie na śliskim podłożu, łatwy do parkowania, kamera cofania, podobnie jak cała deska rozdzielcza z komp. pokładowym i wyraźnymi wskaźnikami, bardzo dobre osiągi, świetne multimedia, komfortowe fotele,
– duże spalanie (8-9 l/100 km na trasie, 10-12 l/100 km w mieście), twarde plastiki, wysoka cena,

Powiązane zdjęcia: