W przestrzeni medialnej krąży masa niesprawdzonych informacji, między innymi dotyczących trudnej sytuacji wielu firm samochodowych. Najlepszą metodą przedstawienia konkretów jest konferencja prasowa. Taką właśnie zorganizowała Grupa Volkswagen Polska. Spadek sprzedaży rzeczywiście dotknął niemal wszystkich – w tym niemieckiego giganta przemysłowego. Mimo pozorów powodów do paniki nie ma, bowiem w 2024 roku koncern VW sprzedał na świecie 9 milionów samochodów, to jest o 2,3% mniej niż w poprzednim sezonie. Spadek wydaje się znikomy, ale za nim kryje się aż 207 tys pojazdów. Z jednej strony nie można tego lekceważyć, ale z drugiej wahania były i najprawdopodobniej będą zawsze.
Grupa VW jest w o tyle dobrej sytuacji, że w ostatnich latach rozwijała się w sposób dynamiczny, i chciałoby się powiedzieć zrównoważony, aczkolwiek wszystko wskazuje na zbyt optymistyczne podejście do elektryków. Koncern VW dysponuje różnymi markami, licznymi fabrykami i ośrodkami R&D, świetnie potrafi wykorzystywać efekt synergii, ma spore grono dostawców zapewniających jej wysokojakościowe zespoły. I wreszcie ma dobrze wykształconą międzynarodową kadrę kierowniczą, co dało się odczuć podczas konferencji prasowej w Warszawie z udziałem Prezeski Volkswagen Group Polska Pani Carli Wentzel, która dostrzega nie tylko liczby i modele, ale również środowisko opiniotwórcze – czyli nas dziennikarzy motoryzacyjnych.
Krótko mówiąc Grupa VW jest dobrze przygotowana zarówno na lata kryzysu jak i rozkwitu. Zresztą to widać po potencjale; co roku wprowadza na rynek kilkadziesiąt nowych bądź mocno zmodyfikowanych modeli z licznymi innowacjami, w tym nie brakuje elektryków prześcigających się w uzyskiwanych zasięgach. Modeli elektrycznych (licząc różne typy nadwozia) jest 21, a w segmencie pojazdów elektrycznych Grupa VW z udziałem ok 21% jest zdecydowanym liderem rynku w Europie.
Oczywiście podczas konferencji prasowej głównym tematem był rynek polski. Okazuje się, że Volkswagen Group Polska, od momentu powstania w 2012 roku, nieprzerwanie jest liderem naszego rynku motoryzacyjnego; dostarczyła klientom w Polsce już ponad 1,5 miliona nowych samochodów. W 2024 roku w naszym kraju zarejestrowano 148 177 aut osobowych marek reprezentujących VGP. Tym samym odnotowano wzrost o niemal 15 % w porównaniu z wcześniejszym sezonem. Udział marek VGP w naszym rynku wyniósł 26,9%, co oznacza, że więcej niż co czwarty nowy samochód zarejestrowany w 2024 roku w Polsce pochodził z salonów marek VW.
Marką Grupy VW z największą liczbą rejestracji na polskim rynku jest Skoda, która dostarczyła klientom w 2024 roku 60 131 samochodów. A oto wyniki poszczególnych marek VGP w 2024 roku: Skoda: 60 131 szt. (+16,8%), Volkswagen (z dostawczymi): 38 401 (+13,2%), Audi: 29 161 (+12,0%), Cupra: 11 555 (+31,6%), Seat: 4 798 (+2,4%), tylko Porsche wynikiem 4 131 jest na minusie (-3,5%), ale właśnie od bieżącego sezonu odłącza się od Grupy Volkswagen Polska i stanowi już osobną organizację. Jeśli chodzi o auta elektryczne, w 2024 roku zarejestrowano u nas 16 563 samochodów osobowych, to jest o 3% mniej niż w 2023 roku. Największym powodzeniem wśród elektrycznych modeli Grupy VW w 2024 roku (łącznie 2421 sztuk) cieszyło się Audi Q4 e-tron (702 szt.), kolejne miejsca zajęły VW ID.Buzz (211 szt.), VW ID.7 (207 szt.), Skoda Enyaq (201 szt.) i VW ID.4 (178 szt.).
Na uwagę zasługują modele przełamujące kolejne bariery, jak choćby Volkswagen ID.7 z zasięgiem WLTP wynoszącym 709 km, czy też Audi A6 e-tron pozwalające przejechać na jednym ładowaniu 755 km (wg. WLTP). W ofercie są też auta benzynowe oraz z silnikiem wysokoprężnym, jak również hybrydy plug-in nowej generacji. Golf PHEV pozwala przejechać w trybie elektrycznym aż 143 km. W technologię tę wyposażono także nowego Tiguana, Passata, Tayrona, a także Skody Superb i Kodiaq oraz modele Cupry: Leon, Formentor i Terramar. Numerem 1 wśród marek premium na polskim rynku (udział 22,5%) jest Audi. W 2024 roku zarejestrowano 29 161 nowych aut.
Największym powodzeniem cieszył się model Q5, którego wybrało 5 021 klientów. Na drugim miejscu znalazł się model A4 (4 853 auta), podium uzupełnił model Q3 (4 296 egzemplarzy). Bez wątpienia istotnym argumentem jest gęsta sieć serwisowa Grupy VW w Polsce; składa się z 410 autoryzowanych Punktów Serwisowych w 175 lokalizacjach, 31 Centrów Napraw Powypadkowych oraz 12 Centrów Napraw Akumulatorów HV. Jest to największa sieć w Polsce. Z pewnością z czasem wrócimy do sytuacji na rynku motoryzacyjnym – zwłaszcza, że zapowiedź zmiany polityki handlowej USA jak i pojawienie się na naszym kontynencie licznych marek chińskich może spowodować spore zamieszanie.
Wojciech Sierpowski