Zapewne wiele osób zaobserwowało zjawisko polegające na tym, że jak wsiądziemy za kierownicę jakiegoś samochodu, zaczynamy dostrzegać takie same modele poruszające się po na naszych drogach. Nierzadko jesteśmy zaskoczeni ich ilością. Tak właśnie dzieje się w przypadku Suzuki Vitary. Niezależnie od tego czy starsza czy nowsza generacja, łatwo dojść do wniosku, że widujemy ich sporo. Jest to o tyle zaskakujące, że Vitara nigdy nie była i nadal nie jest wyzywająca, a więc nie rzuca się w oczy, nie ma nawet niczego szczególnego co przyciągałoby uwagę.
Być może zmieniają one swoich właścicieli, albo i nie, w każdym razie ich liczba na drogach wskazuje, że nie są wyłączane z eksploatacji. To dobrze świadczy o tych modelach. W odróżnieniu od wielu samochodów udających offroadery ona nim jest i to nie tylko na papierze oraz w opowieściach marketingowych tylko w rzeczywistości – zwłaszcza konstrukcyjnej. Bardzo dobrze dopracowany napęd na 4 koła (AllGrip Select 4WD) z 4 trybami pracy do wyboru, mały rozstaw osi (2,5 m), spory prześwit (17,5 cm) i opony (215/55-17) wypośrodkowane między terenowymi a szosowymi. Dzięki relatywnie wysokiemu profilowi, spora ‘poduszka’ powietrzna zwiększa komfort jazdy na złych drogach bądź bezdrożach, jednocześnie zmniejszając możliwość uszkodzenia felgi, która porusza się 7,5 cm nad nawierzchnią.
Do napędu służy silnik R4-1.4 BoosterJet o mocy 129 KM i momencie obrotowym 235 Nm, wyposażony w turbosprężarkę z intercoolerem oraz urządzenie ISG będące alternatorem zintegrowanym z rozrusznikiem pełniącym funkcję silnika elektrycznego (13,6 KM) i jak przystało na układ mild hybrid, do tego dochodzi jeszcze akumulator litowo-jonowy 48V. W praktyce silnik pracuje cicho, dobrze zbiera się z niskich obrotów, przy 100 kmh na najwyższym (VI) biegu pracuje z obrotami 2000/min – co z pewnością wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Producent określa je na 4,7-6,4 l/100 km. Podczas testu komputer pokładowy pokazywał średnią 7,2 l/100 km. Ciekawe było to, że głośniejsze od silnika były opony.
Ważące 1250 kg auto przyspiesza w 10,2 s do setki i teoretycznie osiąga prędkość 195 km/h. Bagażnik o podwójnym dnie ma pojemność 362-1119 litrów. Główne rozmiary samochodu to: 418,5×177,5×160 cm. Odmierzone przez nas rozmiary wnętrza wynoszą: wysokość wnętrza 116 cm, od górnej krawędzi przedniej szyby, szerokość na wysokości łokci 146,6 cm. Uwagę zwraca bogate wyposażenie – związane między innymi z bezpieczeństwem i komfortem jazdy.
Jeśli miałbym coś zmienić w tym samochodzie, to z pewnością wybrałbym przekładnię automatyczną, kieszenie i półki wykleił miękką wykładziną, w bagażniku wolałbym wozić dojazdówkę niż zestaw naprawczy. A ogólnie, chciałbym, żeby poszczególne modele Suzuki miały wspólne akcenty designu. Cena testowanego samochodu to 128 590 zł.
Wojciech Sierpowski