W połowie lat 60 na bazie modelu Giulia Sprint GT Alfa Romeo w celu otrzymania homologacji sportowej opracowała wersję o symbolu GTA. Auto w wydaniu seryjnym napędzane było silnikiem R4-1750-115 KM, a w wersji wyczynowej ok 220 KM. W topowej wersji GTAm z poszerzonym układem jezdnym 240 KM.
Ale w Arese zadbano również o młodych ścigantów, którzy swoją sportową karierę chcieli zaczynać od auta tej marki. Właśnie z myślą o nich powstał model GT Junior 1300 (wersja drogowa 96 KM, wyczynowa GTA Junior 180 KM) i to on został odzwierciedlony w skali 1:10 przez Tamiyę w technologii RC. Oczywiście za tymi dwoma literami kryją się słowa Radio Control, czyli zdalne sterowanie, które Tamiya doprowadziła nie tylko do perfekcji, ale zrobiła z tego gałąź przemysłu, który zawładnął umysłami młodych majsterkowiczów – w tym przypadku samochodziarzy. Nasz model Alfy Romeo GT Junior póki co nie jeździ, bo trafia na półkę kolekcji aut RC, ale jak wiadomo szybka zamiana podstawki na gotowe podwozie M-06 i … już mógłby stanąć na polu startowym.
Tak naprawdę, biorąc pod uwagę zasięg i rangę zawodów, następcą tej Alfy jest wyścigowa 155-ka, która startowała w niemieckiej serii DTM.
Jednak biorąc pod uwagę hasło Junior, w naszej kolekcji do pary – by nie stała samotnie na półce, otrzymała kuzynkę w postaci Alfy Romeo Mito wytwarzanej w latach 2008-2018. Co prawda ona nie ma za sobą kariery sportowej, ale spokojnie mogła mieć w wydaniu 1.4 MultiAir Turbo QV. Zresztą wersja Junior też istniała, ale niestety była to najuboższa wersja wyposażeniowa. Tymczasem Turbo QV miała 170-konny silnik, za sprawą którego przyspieszała do 100 kmh w 7,5 s i osiągała 219 kmh, więc świetnie nadawała się dla ‘juniorów’ sportu samochodowego. My wzbogaciliśmy ją o identyczne naklejki jakie zdobiły legendarnego Juniora GTA.
Swoją drogą, rozmiary obu tych modeli wskazują o ile auta urosły. Przecież duchowym następcą Giulii Sprint jest dzisiejsza znacznie większa i cięższa Giulia. Tymczasem legendarna Giulia Sprint okazuje się mniejsza od najmniejszej współczesnej Alfy MiTo. Rozstaw osi: 235/251cm, długość 408/405 cm, szerokość 158/172 cm, wysokość 131/145 cm.

 

Powiązane zdjęcia: