W ostatnich latach Fiat nie rozpieszczał nas pojazdami koncepcyjnymi. Właściwie, to odzwyczaił nas od nich. Tym większym zaskoczeniem była prezentacja takiego auta w Genewie. Prototyp Centoventi nawiązujący swoją nazwą do 120-lecia firmy Fiat, był jednym z najciekawszych pojazdów tego typu, jaki pokazano w Palexpo. Do tego pod wieloma względami wracał do tego z czego zasłynęły wozy tej marki; był urokliwy i praktyczny.

 
Biorąc pod uwagę maskotki, które towarzyszyły hostessom, projekt ten może być związany z Pandą nowej generacji. Mimo szeregu nowych motywów stylizacyjnych, Centoventi wywołuje skojarzenia z Pandą. Jest od niej zdecydowanie szerszy, a 10 dodatkowych centymetrów to dużo w przypadku auta superkompaktowego. Podobnie jest z rozstawem osi, który osiągnął rozmiar 243 cm, a więc o 13 cm więcej niż w Pandzie. Twórcy Centoventi najwyraźniej do serca wzięli sobie hasła takie jak konfiguracja oraz indywidualizacja. Te kierunki rozwinięto w jeszcze większym stopniu niż w projektach konkurencyjnych. Nabywca może skonfigurować wnętrze, dobrać akcesoria i dostosować przestrzeń do swoich potrzeb tak, by stworzyć samochód odpowiadający upodobaniom i potrzebom całej rodziny. Ponad 100 akcesoriów takich jak np. system nagłośnienia, schowki na deskę rozdzielczą i drzwi, siedziska foteli, możemy zamówić przez internet i zamontować samodzielnie. A akcesoria o prostej konstrukcji, na przykład uchwyt na kubek lub uchwyt na dokumenty możemy wydrukować na domowej drukarce 3D.

Fiat_Centoventi_AutoRok_2019_03

Do takiej metodologii konstrukcyjnie dostosowana została deska rozdzielcza i tapicerka. Deska rozdzielcza ma małe otwory, w których można zamontować wiele dodatkowych elementów, o dowolnym kształcie i funkcji, dzięki opatentowanemu blokującemu systemowi mocowania, podobnemu do słynnych klocków Lego. To samo podejście odnajdujemy na panelach drzwi, zainspirowanych drzwiami lodówki, które można w pełni dostosować do własnych potrzeb: charakteryzują się one płaską powierzchnią, minimalistycznym wzornictwem i mogą być wyposażone w razie potrzeby w kieszenie, uchwyty na butelki i głośniki. Innowacyjne są również fotele, z odkrytą konstrukcją wykonaną z nowoczesnych materiałów, natomiast poduszki i zagłówki foteli można z łatwością wymienić, zmieniając ich kolory i materiały (patrz pierwsza Panda). W miejsce fotela pasażera można w razie potrzeby wstawić organizer lub fotelik dziecięcy. Fotele tylne składają się z wysuwanej kanapy, a oparcie fotela można obrócić, tworząc bagażnik o wyjątkowo dużej pojemności.

Fiat_Centoventi_AutoRok_2019_04

Równie rewolucyjny jest zestaw wskaźników dostępny w dwóch wariantach: w pierwszym sercem systemu jest smartfon w zestawieniu z 10-calowym ekranem, natomiast w drugim stosowany jest dodatkowy wyświetlacz. W pierwszym przypadku, bez dodatkowych kosztów, kierowca może przyłączyć swój smartfon lub tablet i obsługiwać nawigację, muzykę, wiadomości czy inne funkcje. Z kolei drugi wariant nazwany Lingotto jest bardziej tradycyjny, aczkolwiek nowoczesny w pełni cyfrowy (20”).

Fiat_Centoventi_AutoRok_2019_05

Również wygląd zewnętrzny Fiata Centoventi można dostosować do naszego gustu. Przewidziano tylko jedną wersję koloru lakieru nadwozia, ale do tego możliwość wyboru po 4 rodzaje dachu, zderzaków, kołpaków i folii zewnętrznych, którymi da się okleić karoserię. Mało tego, Fiat Centoventi mógłby być produkowany z ‘otwartym dachem’, który możemy zamknąć dwukolorowym panelem z, miękkim poszyciem, zintegrowanym cargo boxem, albo panelem słonecznym. Z kolei klapa bagażnika może zostać wyposażona w wyświetlacz na którym będziemy przekazywać informacje innym użytkownikom dróg.

Na tym nie koniec; otóż indywidualizacji podlega również układ napędowy, a konkretnie modułowy zestaw akumulatorów. Podstawowy zapewnia zasięg 100 km, ale dokładając moduły, możemy zwiększać go co 100 km aż do osiągnięcia 500 km. Jeśli ktoś przejeżdża dziennie do 50-60 km, nie musi wozić ze sobą ciężkiego i kosztownego balastu. Właśnie na tym polega optymalizacja układu napędowego.

Najważniejszą zaletą tego projektu ma być jednak przystępność cenowa. Być może Fiat stanie się pierwszą firmą, która nie będzie zdzierała tak dużej kasy za znaną od ponad 100 lat nowość, jaką jest napęd elektryczny. WS

#fiatcentoventi #fiat #centoventi #fiatdesign #gims #fiatgeneva