W połowie kwietnia odbyły się pierwsze jazdy testowo-porównawcze nowymi modelami samochodów dostępnymi na naszym rynku. Ze względu na zmianę oferty w zakresie tego gatunku aut w nazwie imprezy crossovery zastąpiły pojazdy typu MPV. I oczywiście 20 samochodów biorących udział w teście odzwierciedliły tę tendencję, bowiem wśród nich ponad połowa to właśnie crossovery – w tym jeden SUV gościnnie biorący udział Hyundai Tucson. Bliski minivana był Mercedes B-Klasa no i oczywiście dwa bliźniacze lajfstajlowe modele Opel Combo oraz Peugeot Rifter. W sumie 20 aut testowało blisko 50 dziennikarzy motoryzacyjnych z całej Polski, w tym kilku członków jury nowoutworzonej organizacji Car of the Year Polska.

 

Kombi&mpvTest 2019

Citroen C3 Aircross
+ Ciekawy design, spory komfort jazdy, dobrze widoczny kolor, dużo miejsca we wnętrzu, niezła dynamika,
– miejscami gorsze wykończenie wnętrza, nieco krótka skrzynia biegów, system inforozrywki, przechyły nadwozia, mało miejsca na lewą nogę kierowcy,

 Citroen C5 Aircross
+ Niebywały komfort jazdy, super design, duże wnętrze, wykończenie wnętrza, dobre zawieszenie, praca automatu, dobre wyciszenie, nieźle przyspiesza,
– Przechyły nadwozia w zakrętach, niska jakość kamery cofania, system inforozrywki, lekko niedopracowana ergonomia, zbyt rozbudowana konsola środkowa,

Dacia Duster Prestige TCe 150 (4×2)
+ Cena, właściwości terenowe, duży prześwit, przestronne wnętrze, dobra dynamika, zestopniowanie przekładni, kawał porządnego pojazdu za niewielką w sumie cenę, zespół napędowy, zawieszenie,
– Słabe wyczucie układu kierowniczego, niska jakość plastików, duży przechył nadwozia w zakrętach, słabe trzymanie boczne foteli, głośna praca zawieszenia na nieutwardzonej drodze,

Fiat 500X
+  Design, ładne wnętrze, precyzyjna skrzynia biegów, pojemne schowki, wysoki komfort podróżowania, niezła dynamika silnika, przyjemny w jeździe, precyzyjne prowadzenie, osiągi,
–  System multimedialny, przeciętne materiały wykończeniowe w dolnej części kabiny, średnie czucie w układzie kierowniczym, zużycie paliwa, cena, fotele,

Fiat Tipo SW
+ Niska cena, ładny wygląd zewnętrzny, dobra ergonomia wnętrza, komfortowe zawieszenie, całkiem dobre osiągi, przyzwoita skrzynia biegów, wyposażenie, praca automatu, budżetowy samochód z dużą ilością miejsca, dobre właściwości trakcyjne, świetnie się prowadzi,
– Słaba kultura pracy silnika, słaba jakość kamery cofania, przeciętny system multimedialny, niewygodne fotele, hałaśliwy diesel, dobre wyposażenie ale niektóre materiały mogłyby być lepszej jakości,

Hyundai Tucson N-line
+ Atrakcyjny pakiet wizualny, przyjemna kierownica, dobre wykończenie wnętrza, łatwość w znalezieniu odpowiedniej pozycji za kierownicą, precyzyjny układ kierowniczy, wygodne fotele, płynnie i szybko działająca skrzynia automatyczna, wygląd zewnętrzny i wewnętrzny, dużo miejsca w środku, system inforozrywki, trakcja, silnik,
– Tryb manualny w skrzyni automatycznej w niepoprawnym układzie – bieg w górę do przodu, bieg w dół do tyłu, przeciętna dynamika jak na podawaną na papierze moc, cena z topowym silnikiem diesla,

Kia ProCeed 1.4 T-GDi 7DCT GT Line
+ Atrakcyjne nadwozie, przyjemny projekt deski rozdzielczej, dobra charakterystyka układu kierowniczego, bardzo dobre wykończenie wnętrza, ergonomia, przestronne wnętrze, materiały w kabinie, zawieszenie sportowe, prowadzenie, bagażnik, zegary, fotele,
– Mała ilość miejsca nad głową – nawet dla kierowcy, przeciętna dynamika wersji 1.4T, tryb manualny w skrzyni automatycznej w niepoprawnym układzie – bieg w górę do przodu, bieg w dół do tyłu, widoczność z kabiny jak z łodzi podwodnej, za słaba dynamika aby nosić znaczek GT, system multimedialny, skrzynia automatyczna,

Mercedes-Benz B 200d
+ Projekt deski rozdzielczej i jakość materiałów, rozdzielczość ekranów, właściwy opór układu kierowniczego, dużo miejsca we wnętrzu, dobre osiągi wersji z dieslem, płynna praca skrzyni automatycznej, wysoka jakość wykończenia wnętrza, dobre wyciszenie,
– Przeciętna kultura pracy silnika diesla, umiejscowienie dźwigni zmiany biegów, cena,

Nissan Qashqai
+ Bogate wyposażenie, dobry zespół napędowy, odpowiedni komfort jazdy, wygląd zewnętrzny,
– nuda we wnętrzu, trochę stare rozwiązania np. tablet, gorsza ergonomia niż w Renault Kadjar, wrażenie ciężkich kół,

Opel Combo Life 1.5 CDTi (130KM) MT6
+ Przesuwane drzwi, duża ilość schowków, otwierana szyba w klapie bagażnika, przestrzeń bagażowa, ilość miejsca dla pasażerów, samochód do wszystkiego, trzeci brat w rodzinie, wykorzystanie przestrzeni,
– Przeciętna jakość materiałów, za duża szerokość tunelu środkowego i deski rozdzielczej z przodu, brak precyzji skrzyni biegów, długi skok lewarka, wykończenie i ilość plastików, kultura silnika,

Opel Crossland X 1.5 D 120 KM S/S A6
+ zespół napędowy, świetny automat, jakość wykończenia, komfort jazdy, jak na SUV-a dobra pozycja za kierownicą,
– słaby design zewnętrzny oraz deski rozdzielczej, przeciętna dynamika silnika, zbyt czułe wspomaganie kierownicy i pedałów, za miękkie fotele, buja się na zakrętach,

Peugeot 3008
+ przyjemny w jeździe, wzór nowoczesnego crossovera, silnik 180 daje przyjemność z jazdy,
– wydaje się niepotrzebnie duży i rozbudowany, lekko nudnawy, przeogromna deska rozdzielcza – za wysoko,

Peugeot Rifter GT LINE 1.5 BlueHDi 130KM EAT8
+ dobra współpraca silnika ze skrzynią biegów, ogromna ilość schowków, przestrzeń bagażowa, ilość miejsca dla pasażerów, odsuwane drzwi, zaskakujący powiew nowoczesności w zmienionym nadwoziu, automat, co za funkcjonalność! świetnie jeździ, oszczędny silnik,
– ogromna konsola środkowa, lekkie braki w ergonomii, mało nowoczesny design, bujające zawieszenie, zbyt wysokie ceny za bogate wersje,

Renault Captur TCe 130
+ samochód trafiający do pewnej grupy odbiorców, wszystko dobrze zestrojone, wielki plus, bardzo dobra trakcja, dobre zestopniowanie napędu, sporo miejsca w środku, pozytywne odczucia estetyczne,
– klimatyzacja, w zasadzie brak minusów,

Renault Kadjar TCe 160
+ jedno z najlepszych aut na teście, połączenie konwencji z nowoczesnością, ładny samochód, przyjemne wnętrze, przyjemny w prowadzeniu,
– pojemność bagażnika, dość toporne wnętrze, głośny silnik podczas przyspieszenia,

Renault Talisman Grandtour
+  Atrakcyjny design nadwozia, przestronne i wygodne wnętrze, spora przestrzeń bagażowa, dobra jakość wykończenia wnętrza, oszczędna konfiguracja, prowadzenie, dobra trakcja,
– Nieprecyzyjna manualna skrzynia biegów, jak na segment D przeciętna jakość plastików we wnętrzu, długi skok lewarka skrzyni biegów, słabe czucie w układzie kierowniczym, mały zbiornik paliwa,

Seat Arona
+ modne nadwozie, funkcjonalność, system multimedialny, brak większych wychyłów nadwozia, precyzyjna manualna skrzynia biegów, moc, dobra pozycja za kierownicą,
– Brak różnic między trybami jazdy, za małe lusterka zewnętrzne,

Seat Leon
+ bogate wnętrze, ładny w środku, nierażący ekstrawagancją, skromny na zewnątrz, efektywny w jeździe, alternatywa dla droższych VW, bagażnik, fotele, system multimedialny, spontaniczny, cichy silnik,
– materiały wewnątrz, brak istotnych wad

Skoda Octavia FL Combi SCOUT 2,0 TSI/190 KM 4×4 7-Automat DSG
+ wzorowe właściwości jezdne, świetna skrzynia biegów, bardzo dobra dynamika, duże wygodne kombi, prowadzi się jak samochód sportowy, dość wysoka jakość, dużo miejsca, doskonałe właściwości trakcyjne, zachowany spokój i prostota, technicznie rewelacja,
– wyświetlacz zamiast zegarów, mało ergonomiczny, głośne zawieszenie, zbyt drogi,

Skoda Superb Combi Laurin&Klement 2.0 TSI 272 KM 4×4 7-Automat DSG
+ Mocny, 272-konny silnik z niespotykanym przyspieszeniem w tym segmencie, układ kierowniczy przyjemnie usztywniający się w trybie sport, niezła sztywność zawieszenia podczas dynamicznej jazdy, bardzo dobre właściwości jezdne, precyzyjny układ kierowniczy, rewelacyjne osiągi, ogromna ilość miejsca we wnętrzu, spory bagażnik, bardzo szybkie auto po odpaleniu trybu launch control, auto dla VIP-ów, jakość wykonania i wyposażenia,
– Nudny projekt deski rozdzielczej, typowy dla koncernu VAG projekt kokpitu, wysokie spalanie, spore zużycie paliwa przy normalnej jeździe,