Wieść o zdecydowanym, albo jak kto woli, masowym wejściu chińskich koncernów motoryzacyjnych na nasz rynek przyjmowana jest z mieszanymi uczuciami. Z jednej strony są obawy o jakość pojazdów – zwłaszcza poziom ich bezpieczeństwa, a także o wartość odsprzedaży, zaś z drugiej nadzieja na powstrzymanie stale rosnących cen aut firm od dziesięcioleci funkcjonujących na naszym kontynencie. O ile dotychczas sporadycznie docierały do nas wieści o pojawieniu się kolejnego producenta z Azji, obecnie jest to na porządku dziennym. Ale już wiadomo, że nad auta z Chin nadciągają czarne chmury, a dokładnie cło w wysokości co najmniej 38%, mające bronić europejskich producentów.

Kilka dni temu w Warszawie premierę święciły marki Omoda oraz Jaecoo – obie należące do chińskiego mega koncernu Chery International, którego dział motoryzacyjny od ponad 20 lat jest największym chińskim eksporterem aut osobowych. O wielkości tego producenta świadczy liczba sprzedanych samochodów w 2023 roku – 1,88 mln sztuk w tym mniej więcej połowa poza krajem macierzystym.

Obejrzeliśmy trzy modele: Omoda 5 to kompaktowy crossover o długości 4,4 m, odznaczający się pięknym, charakterystycznym grillem, atrakcyjnym wnętrzem. Napędza go silnik benzynowy R4-1.6 T-GDI o mocy 147 KM.

Drugi model tej marki ma symbol E5, który wskazuje, że jest elektrykiem. Producent chwali się zasięgiem 430 km. Jak przystało na elektryka zarówno design zewnętrzny jak i wnętrza jest ‘czysty’, rzeczowy, miły dla oka. Podobnie jak i Omoda 5 został wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS).
Ostatni z przedstawionych modeli to offroader marki Jaecoo o symbolu 7 mierzący 4,5 m długości. Uwagę zwraca prosty design i spore wnętrze. Do napędu czterech kół zastosowano silnik R4-1.6 T-GDI o mocy 147 KM i momencie obrotowym 275 Nm i przekładnię 7DCT. 7 trybów jazdy ułatwia dostosowywanie charakterystyki auta do warunków nawierzchniowych. Głębokość brodzenia wynosi 60 cm. Wymienione modele objęto 7-letnią gwarancją (lub 150 tysięcy km). Pełną ich ocenę przedstawię po jazdach testowych.
Wojciech Sierpowski

Powiązane zdjęcia: