60 lat temu Skoda wprowadziła model Octavia, który gdyby nie ‘żelazna kurtyna’ z pewnością odniósłby sukces nie tylko w naszej części Europy. Późnej zrezygnowano z tej nazwy zastępując ją liczbą, po czym w 1996 roku powrócono do – skądinąd pięknego imienia Octavia. W 2004 roku wprowadzono II, a w 2013 roku III generację tego modelu.
W sezonie 2020 wsiądziemy w kolejną generację Octavii, która uległa pokaźnej ewolucji. Aerodynamicy współpracujący ze stylistami zadbali o to by Octavia z łatwością i bez wielkich zawirowań cięła powietrze. Osiągnięto bardzo niski współczynnik doskonałości aerodynamicznej Cx-0,24 (kombi 0,26).
Oczywiście za walką o niski Cx kryje się dążenie do obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji CO2. Skoda ma duże doświadczenie w segmencie C+ więc od razu wprowadza kombi cieszące się dużą popularnością. Ono bije rekordy w zakresie wielkości wnętrza i funkcjonalności – do ceny pojazdu. Jej przestrzeń bagażowa z pewnością zadowoli osoby wybierające się w dłuższe podróże, bądź preferujące aktywny tryb życia i zabieranie ze sobą niezbędnego sprzętu sportowo-rekreacyjnego. Bagażnik modelu Combi mieści 640 a limuzyny 600 litrów.
Ciekawe że przy tym wzrosła ilość miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu (+ 8 cm). Pomijając dodatkowe milimetry, ogólna wielkość samochodu, a co za tym idzie rozstaw osi pozostały na dotychczasowym poziomie. Sporej zmianie uległa deska rozdzielcza. Ogólnie rzecz ujmując jest zelektronizowana na maxa.
Przed kierowcą pojawił się tzw. wirtualny kokpit, a powyżej niego dodatkowy wyświetlacz na linii wzroku z najważniejszymi dla kierowcy informacjami. Lista wyposażenia standardowego i opcjonalnego związana głównie z rozwiązaniami elektronicznymi jest gigantyczna. Najbardziej cieszy fakt, że i tym razem podniesiono poprzeczkę w temacie bezpieczeństwa.
Jeśli chodzi o gamę silników, oprócz tradycyjnych jednostek TSI (110, 150, 190 KM) oraz TDI (115 i 200 KM) obejmuje ona hybrydy wykorzystujące rozrusznik i akumulator 48V. System umożliwia „żeglowanie” przy wyłączonym silniku spalinowym, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy. Silnik 2.0 TSI dostępny jest wyłącznie z napędem AWD. Novum stanowi hybryda iV o mocy 204 i 245 KM, zdalnie, elektronicznie sterowana przekładnia DSG oraz reflektory LED Matrix w najbogatszej wersji.
Octavii bez żadnego ryzyka można przepowiedzieć kontynuację sukcesu. A bez wątpienia jest on spory, bo łączna dotychczasowa sprzedaż tego modelu przekroczyła 6,5 mln egzemplarzy i nie widać powodu, by tempo sprzedaży miało spaść. WS
Polub nas na fb: https://www.facebook.com/MagazynAutoRok/
Skoda Octavia: #SkodaOctavia #SkodaLab #Skodadeign #Octaviadesign #skodamladaboleslav #skoda60lat