Z naszego punktu widzenia, SsangYong to marka, która pojawia się i znika. Ale tym razem pojawiła się chyba na dobre, bo przejęta została prze wielki koncern południowo koreański KG Mobility, a u nas zajął się nią nowy importer (SsangYong Auto Polska). Być może cały wysiłek na nic by się nie zdał, gdyby nie nowy, bardzo atrakcyjny suv Torres o intrygującym wyglądzie, kojarzącym się z rekreacją. Oryginalny design pachnie świeżością.

Od razu widać, że styliści popracowali nad tym, by auto przyciągało spojrzenia. Na szczęście nie poszli drogą niektórych konkurentów stosujących wzory typowo azjatyckie. Zwłaszcza widok od przodu wydaje się nowoczesny, geometryczny. Natomiast widok od tyłu jest asymetryczny. Umieszczenie klamki po boku wskazuje, że klapa otwiera się na bok, tymczasem podobnie jak w większości suvów uchyla się ona do góry. Boki zdobią masywne przetłoczenia błotników i przede wszystkim szerokie słupki C, kolorystycznie odcięte od reszty nadwozia.

SsangYongTorres_2023-test_AutoRok_07

Ciekawe jest to, że Torres sprawia wrażenie samochodu kompaktowego, tymczasem rozstaw osi 268 cm oraz długość 470 cm wyraźnie pokazują jego wielkość. Zresztą pozostałe rozmiary, jak np. szerokość 189, wysokość 171 cm a także rozmiar kół wskazują, iż mamy do czynienia ze sporym suvem. Nic dziwnego, że wnętrze jest przestronne, nie tylko z punktu widzenia kierowcy i pasażera, lecz również z miejsca pasażerów tylnych siedzeń.

Szerokość na wysokości łokci wynosi 148,5 cm, wysokość mierzona od podłogi do górnej krawędzi przedniej szyby to 118 cm, a wysokość krawędzi dachu od nawierzchni – wpływająca na komfort wsiadania – wynosi 148,5 cm. Na bagaże pozostało 703 l, względnie 1662 litry po złożeniu oparć tylnych siedzeń. Deska rozdzielcza mimo że przypomina wcześniejsze modele, jest nowoczesna, czytelna, bogato wyposażona.

SsangYongTorres_2023-test_AutoRok_05

Na pokładzie Torresa znajdują się niemal wszystkie systemy zapewniające bezpieczeństwo, dostęp do informacji a także rozrywkę. Wnętrze dobrze wyciszono, jedynie na wyższych obrotach przebija się dźwięk silnika, a na wysokich silnik staje się trochę hałaśliwy. Jak na masę pojazdu (w zależności od wersji 1430-1610 kg) jest to relatywnie mała jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra (R4 GDI Turbo). Moc 163 KM i moment obrotowy 280 Nm wystarczą do nadania autu odpowiedniej dynamiki i … prędkości maksymalnej 191 kmh. Wg cyklu WLTP producent określa średnie zużycie paliwa na 8-9 litrów/100 km. Według naszego praktycznego cyklu należy się spodziewać średniej po mieście na poziomie 10 l/100 km. Niebawem kolejny test to wyjaśni. Dużym plusem może okazać się oferowane przez importera zasilanie LPG. Działanie przekładni automatycznej Aisin A6 w naszym egzemplarzu testowym nie wzbudzało zastrzeżeń.

SsangYongTorres_2023-test_AutoRok_04

Kierowca ma do wyboru napęd 2WD, 4WD bądź 4×4 z blokadą działającą do 40 kmh. Nawet jeśli Torres wykorzystuje pewne rozwiązania z dotychczasowych modeli, to gołym okiem ich nie widać. Natomiast podczas jazdy odczuwamy wysoki komfort i dobre prowadzenie. Te cechy wynikają z konstrukcji układu jezdnego (z przodu kolumny McPherson, z tyłu Multilink) oraz doboru charakterystyki jego działania. Pierwsze jazdy Torresem powiały optymizmem, zobaczymy co wykażą kolejne doświadczenia. Czy optymistycznie nastraja cena podstawowego modelu wynosząca 139,9 tys. zł? każdy oceni sam.

Wojciech Sierpowski

Powiązane zdjęcia: