Zwykle interesuje nas głośność samochodu we wnętrzu, w końcu to w nim spędzamy najwięcej czasu mając do czynienia z naszym autem. Jest ona ważna, bowiem wpływa na szeroko pojęty komfort jazdy jak również na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Istotna jest głośność w kabinie gdy się zatrzymamy, ale jeszcze ważniejsza podczas jazdy samochodem – zwłaszcza długotrwałej. Istnieje też głośność mierzona z zewnątrz i ona jest ważna dla otoczenia. Właśnie ją jako pierwszą postanowiliśmy wziąć pod lupę. Już w zeszłym sezonie podczas AutoTestu zrobiliśmy kilka pomiarów. A właściwie zaczął to nasz kolega dziennikarz Artur Włodarski, który jest stałym uczestnikiem tych jazd. Sam zauważył, że nie są one do końca miarodajne, bo w grę wchodzą zakłócenia zewnętrzne. Jest to fakt, ale takie pomiary z życia wzięte też są cenne, bo – w odróżnieniu od wykonanych w specjalnym do tego celu wygłuszonym pomieszczeniu (w tzw. komorze bezechowej), pokazują rzeczywistość, jaką odbieramy stojąc koło samochodu.

Sprawdziliśmy 5 samochodów z silnikiem wysokoprężnym i wyniki były następujące:
Mitsubishi Eclipse Cross AWD 1.5T 163 KM 55,4 dB
Kia Sportage 1.6 CRDI 136 KM 64,1 dB
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 185 KM 66,0 dB
Seat Leon Xperience 2.0 TDI CR 150 KM 66.8 dB
Volvo XC40 D4 AWD 2.0 190 KM 67,4 dB

Podczas KombiTestu 2019 przeprowadziliśmy kolejne pomiary natężenia hałasu generowanego przez stojące samochody z rozgrzanym pracującym silnikiem, tym razem mierząc też głośność otoczenia. Źródłem tego hałasu była niedaleko przebiegająca autostrada. Choć my ją ledwie słyszeliśmy, pomiar oscylował w granicach 45-50 dB. Do analizy otrzymanych wyników przyjęliśmy 50 dB. Pomiarów dokonywaliśmy jak na zdjęciu, ustawiając miernik około 7 cm od przodu samochodu, podczas pracy jałowej silnika, bez pracującego wentylatora. Poniższa tabelka prezentuje wyniki zmierzone oraz pomniejszone o przyjęty poziom hałasu. Najcichszymi okazały się Kia Proceed i Seat Leon, średnia wartość wyniosła 16,6 dB, zaś najgłośniejszy osiągnął 25 dB. AW/AR/WS

 

 

 

Pomiar natężenia hałasu generowanego przez silniki testowanych samochodów      
Poziom hałasu otoczenia wahał się od 45-50dB   Przyjęliśmy:  50
           
  Model wersja silnikowa dB delta dB  
  Citroen C3 Citroen C3 Aircross Shine 1199 CC BENZYNA PureTech 110 65,8 15,8  
  Citroen C5 Citroen C5 Aircross 1598 CC BENZYNA PureTech 180 EAT8 Shine 69,3 19,3  
  Dacia Duster Dacia Duster Prestige TCe 150 (4×2) 64,8 14,8  
  Fiat 500X Fiat 500X 1.0 120 KM 62,8 12,8  
  Fiat Tipo Fiat Tipo SW S-DESIGN 1.6 MultiJet 120KM 75 25  
  Hyundai Tucson Hyundai Tucson N Line 2.0CRDI 185KM 8AT 4WD 69,2 19,2  
  KIA Ceed Kia ProCeed 1.4 T-GDi 7DCT GT Line 58,2 8,2  
  Mercedes B Mercedes-Benz B 200d 2.0 150 KM 67 17  
  Nissan Qashqai Nissan Qashqai Tekna+ 1.3 DIG-T 160 KM DCT 70,6 20,6  
  Opel Combo Opel Combo Life 1.5 CDTi (130KM) MT6 71,5 21,5  
  Opel Crossland X Opel Crossland X 1.5 D 120 KM S/S A6 69,5 19,5  
  Peugeot 3008 Peugeot 3008 ALLURE+ AUT. 1598 CC BENZYNA PureTech 180 KM S&S EAT8 €6.2 61,5 11,5  
  Peugeot Rifter Peugeot Rifter GT LINE 1499 CC DIESEL BlueHDi 130 KM S&S EAT8 €6.2 67,8 17,8  
  Renault Captur Renault Captur 1.3 TCe 130 FAP 130KM 67,2 17,2  
  Renault Kadjar Renault Kadjar 1.3 TCe 160 FAP 159KM 65,9 15,9  
  Renault Talisman Renault Talisman Grandtour Blue DCI 150 KM 63,7 13,7  
  Seat Arona Seat Arona 1.5 TSI 150 KM 6M Start/Stop 66,9 16,9  
  Seat Leon Seat Leon ST 1.5 EcoTSI 150 KM DSG Start/Stop 59,5 9,5  
  Skoda Octavia Skoda Octavia FL Combi SCOUT 2,0 TSI/140 kW (190 KM) 4×4 7-Automat DSG  66,8 16,8  
  Skoda Superb Skoda Superb Combi Laurin&Klement 2.0 TSI 200 kW (272 KM) 4×4 7-Automat DSG  69 19  
      Średnio: 16,6  
           
Dla przypomnienia wzrost o 3dB – należy rozumieć jako dwukrotne zwiększenie natężenia dźwięku      

Powiązane zdjęcia: