Zwykle interesuje nas głośność samochodu we wnętrzu, w końcu to w nim spędzamy najwięcej czasu mając do czynienia z naszym autem. Jest ona ważna, bowiem wpływa na szeroko pojęty komfort jazdy jak również na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Istotna jest głośność w kabinie gdy się zatrzymamy, ale jeszcze ważniejsza podczas jazdy samochodem – zwłaszcza długotrwałej. Istnieje też głośność mierzona z zewnątrz i ona jest ważna dla otoczenia. Właśnie ją jako pierwszą postanowiliśmy wziąć pod lupę. Już w zeszłym sezonie podczas AutoTestu zrobiliśmy kilka pomiarów. A właściwie zaczął to nasz kolega dziennikarz Artur Włodarski, który jest stałym uczestnikiem tych jazd. Sam zauważył, że nie są one do końca miarodajne, bo w grę wchodzą zakłócenia zewnętrzne. Jest to fakt, ale takie pomiary z życia wzięte też są cenne, bo – w odróżnieniu od wykonanych w specjalnym do tego celu wygłuszonym pomieszczeniu (w tzw. komorze bezechowej), pokazują rzeczywistość, jaką odbieramy stojąc koło samochodu.

Sprawdziliśmy 5 samochodów z silnikiem wysokoprężnym i wyniki były następujące:
Mitsubishi Eclipse Cross AWD 1.5T 163 KM 55,4 dB
Kia Sportage 1.6 CRDI 136 KM 64,1 dB
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 185 KM 66,0 dB
Seat Leon Xperience 2.0 TDI CR 150 KM 66.8 dB
Volvo XC40 D4 AWD 2.0 190 KM 67,4 dB

Podczas KombiTestu 2019 przeprowadziliśmy kolejne pomiary natężenia hałasu generowanego przez stojące samochody z rozgrzanym pracującym silnikiem, tym razem mierząc też głośność otoczenia. Źródłem tego hałasu była niedaleko przebiegająca autostrada. Choć my ją ledwie słyszeliśmy, pomiar oscylował w granicach 45-50 dB. Do analizy otrzymanych wyników przyjęliśmy 50 dB. Pomiarów dokonywaliśmy jak na zdjęciu, ustawiając miernik około 7 cm od przodu samochodu, podczas pracy jałowej silnika, bez pracującego wentylatora. Poniższa tabelka prezentuje wyniki zmierzone oraz pomniejszone o przyjęty poziom hałasu. Najcichszymi okazały się Kia Proceed i Seat Leon, średnia wartość wyniosła 16,6 dB, zaś najgłośniejszy osiągnął 25 dB. AW/AR/WS

 

 

 

Pomiar natężenia hałasu generowanego przez silniki testowanych samochodów   
Poziom hałasu otoczenia wahał się od 45-50dB Przyjęliśmy: 50
      
 Modelwersja silnikowadBdelta dB 
 Citroen C3Citroen C3 Aircross Shine 1199 CC BENZYNA PureTech 11065,815,8 
 Citroen C5Citroen C5 Aircross 1598 CC BENZYNA PureTech 180 EAT8 Shine69,319,3 
 Dacia DusterDacia Duster Prestige TCe 150 (4×2)64,814,8 
 Fiat 500XFiat 500X 1.0 120 KM62,812,8 
 Fiat TipoFiat Tipo SW S-DESIGN 1.6 MultiJet 120KM7525 
 Hyundai TucsonHyundai Tucson N Line 2.0CRDI 185KM 8AT 4WD69,219,2 
 KIA CeedKia ProCeed 1.4 T-GDi 7DCT GT Line58,28,2 
 Mercedes BMercedes-Benz B 200d 2.0 150 KM6717 
 Nissan QashqaiNissan Qashqai Tekna+ 1.3 DIG-T 160 KM DCT70,620,6 
 Opel ComboOpel Combo Life 1.5 CDTi (130KM) MT671,521,5 
 Opel Crossland XOpel Crossland X 1.5 D 120 KM S/S A669,519,5 
 Peugeot 3008Peugeot 3008 ALLURE+ AUT. 1598 CC BENZYNA PureTech 180 KM S&S EAT8 €6.261,511,5 
 Peugeot RifterPeugeot Rifter GT LINE 1499 CC DIESEL BlueHDi 130 KM S&S EAT8 €6.267,817,8 
 Renault CapturRenault Captur 1.3 TCe 130 FAP 130KM67,217,2 
 Renault KadjarRenault Kadjar 1.3 TCe 160 FAP 159KM65,915,9 
 Renault TalismanRenault Talisman Grandtour Blue DCI 150 KM63,713,7 
 Seat AronaSeat Arona 1.5 TSI 150 KM 6M Start/Stop66,916,9 
 Seat LeonSeat Leon ST 1.5 EcoTSI 150 KM DSG Start/Stop59,59,5 
 Skoda OctaviaSkoda Octavia FL Combi SCOUT 2,0 TSI/140 kW (190 KM) 4×4 7-Automat DSG 66,816,8 
 Skoda SuperbSkoda Superb Combi Laurin&Klement 2.0 TSI 200 kW (272 KM) 4×4 7-Automat DSG 6919 
   Średnio:16,6 
      
Dla przypomnienia wzrost o 3dB – należy rozumieć jako dwukrotne zwiększenie natężenia dźwięku   

Powiązane zdjęcia: