Czym się różni SUV od auta terenowego? Prawie niczym, przecież oba mogą wjechać w teren. Różnica polega na tym, że ten pierwszy niekoniecznie z niego wyjedzie, a dla prawdziwego offroadera identyczne zadanie może okazać się zwykłą igraszką. W terenie idealnie sprawdzają się pojazdy elektryczne, bo dysponują dużym momentem obrotowym już od pierwszych obrotów silnika elektrycznego, a poza tym cały zespół napędowy pracuje bez przerywania napędu.

Póki co w segmencie offroaderów EV dużego wyboru na rynku nie ma, ale prędzej czy później to się zmieni, bo tego typu pojazdy potrzebne są w wielu zawodach i formacjach. Ostatnie miesiące przyzwyczaiły nas do tego, że jeśli pojawia się nowa marka, to pochodzi ona z Chin. Tymczasem nasi południowi sąsiedzi zadbali o prawdziwą niespodziankę. To właśnie z Czech pochodzi firma MW Motors, która uruchomiła produkcję modelu Spartan EV 2.0, który dostępny będzie w wielu krajach Europy – w tym również w Polsce.

Czeska firma już przystępuje u nas do budowy sieci dealerskiej. Konstruktorzy Spartana EV od razu przewidzieli istnienie wersji 3 i 5 drzwiowej. Ta druga została przedłużona o 42,5 cm. To umożliwiło wyposażenie wnętrza w trzeci rząd siedzeń, a co za tym idzie w zależności od naszych potrzeb, może być 2, 4 lub nawet 6-miejscowa. Spartan potrafi być też pojazdem dostawczym do zadań specjalnych. Pojemność przestrzeni bagażowej sięga blisko 2600 litrów. Skrzynia ładunkowa Cargo przeznaczona jest do użytku profesjonalnego z ochroną wnętrza, hakiem holowniczym i bagażnikiem dachowym. Szybkie ładowanie (CCS) zapewnia krótkie przerwy w pracy pojazdu. Z kolei funkcja V2L umożliwia zasilanie z samochodu zewnętrznych narzędzi i urządzeń elektrycznych którymi wykonywane mogą być różne czynności i zadania w terenie.

Dane techniczne: Wersja 3-drzwiowa odznacza się rozstawem osi 2,4 m, długością całkowitą 396 cm, szerokością 186,5 cm, wysokością 208 cm. Prześwit wynosi ponad 24 cm, a głębokość brodzenia ponad 70 cm. Masa własna to 2350 kg, maksymalna 3375 kg, masa holowanej przyczepy 3000 kg. Liczba miejsc 2-4. Napęd 4×4 z trybami do wyboru: 2WD, 4WD, 4WD Low. Koła 255/65-R18. Kąt natarcia 38°, zejścia 35°. Auto osiąga prędkość 175 kmh z ogranicznikiem 145 kmh. Moc silnika elektrycznego 177 KM, moment obrotowy 1075 Nm, bateria litowo-jonowa 61 kW (399 V), ładowanie 20-80% w 36 minut, zasięg ponad 240 km. Parametry specyficzne dla wersji 5-drzwiowej: rozstaw osi 2,82 m, długość 439 cm, szerokość 186,5 cm, wysokość 209,5 cm. Masa własna 2560 kg. Zasięg 227 km. Ceny europejskie (3d/5d) kształtują się na poziomie od 55 900/58 900 Euro (+VAT)

Wkrótce powinniśmy poznać ceny Spartana EV w Polsce. Wojciech Sierpowski

Powiązane zdjęcia: